Ocelová lávka přes Berounku v Radotíně
Finalista
Nová ocelová lávka přes řeku Berounku byla umístěna na stávající upravenou spodní stavbu odstraněné nevyhovující předpjaté betonové konstrukce. Lávka o délce 110 m je zavěšená na jednodříkovém asymetrickém pylonu kloubově kotveném na horním pasu trojboké příhradové konstrukce nad posuvným ložiskem na pilíři. Vzniklo tak tvarově originální (most-plachetnice) a plně funkční řešení.
Více o stavbě
Mostovka, rozšířená z původních 2,4 m na 4 m je, s ohledem na množství inženýrských sítí na mostě, tvořena odnímatelnými kompozitními panely uloženými na žárově zinkovaném roštu. Lana zakončuje u mostovky konstrukční systém táhel, který umožňuje tenzometrické měření sil a pohodlné napnutí lan hydraulikou.
Osa lávky délky 110 m je půdorysně přímá a přemosťuje Berounku z opěry O1 na levém (radotínském) břehu přes pilíř P2 na opěru O3 na pravém (zbraslavském) břehu. Lávka s konkávně tvarovanou niveletou mostovky je navržena tak, aby vyhověla výškovým požadavkům s ohledem na nově uvažovanou hladinu 100leté vody. Nosná konstrukce lávky je celosvařovaná, trojboká trubková příhradová konstrukce šířky 3,6 m s proměnnou konstrukční výškou s maximem 2,3 m, což umožnilo optimalizovat průběh vnitřních sil a hmotnost konstrukce.
Lávka je na přání architekta zavěšena na jednom, excentricky umístěném jednodříkovém pylonu na povodní straně, kloubově uloženém na horní pas lávky nad posuvným ložiskem v ose pilíře. Uložení pylonu na horním pasu zajišťuje zvýšení tuhosti lávky v horizontálním i vertikálním směru. Vnesení výhradně osových sil do pylonu přineslo snížení jeho hmotnosti. Pylon rozděluje těleso lávky na dvě pole – od pylonu k levému břehu s rozpětím 80,5 m, a na pravém břehu s rozpětím 29,5 m. Hlavní pole lávky nad řekou je zavěšeno z vrcholu pylonu dvěma dvojicemi lan Ø 36 mm. Pylon je zakotven do opěry O3 na povodní straně lanem Ø 48 mm a lanem Ø 40 mm na straně návodní
Vrchol pylonu je ve výšce 24 m vychýlen o 2 m ve směru kolmo na osu lávky ve směru toku řeky. Lana na povodní straně mohou být tak kotvena přímo do horního pasu, na návodní straně na konzole délky 1,4 m. Spodní konce lan jsou zakončeny koncovkou se závitovou tyčí, na kterou navazuje napínáková matice a další tyčový prvek s koncovkou, což umožňuje tenzometrické měření sil a pohodlné napnutí lan hydraulickým zařízením. Geometrie pylonu, lan a jejich předpětí zajišťují stabilní polohu vrcholu pylonu v příčném směru při vertikálním zatěžování mostovky. Na a zbraslavské opěře je lávka kotvena čepovými spoji, na radotínské opěře je lávka uložena na posuvných ložiscích na příčníku rozšiřujícím stávající opěru.
S ohledem na velké množství inženýrských sítí vedených pod mostovkou byla zvolena odnímatelná mostovka z kompozitních roštů s horní deskou s protiskluzovou úpravou, uložená na žárově zinkovaném roštu. Mostovka šířky 4 m je uložena příčně asymetricky s přesahem cca 0,4 m od osy horního pasu nosné konstrukce na návodní straně ve sklonu cca 1,6 %.
Konstrukce lávky byla svařena z přepravních dílů na pravém břehu včetně žárově zinkovaného roštu pro kompozitní mostovku. Poté byla vcelku jeřábem přemístěna na opěry, pilíř a provizorní podporu v řece. Pylon byl po začepování zajištěn v poloze třemi montážními táhly. Lana byla postupně namontována a předepnuta podle montážního a předpínacího postupu, čímž došlo k uvolnění z provizorní podpory. Lana byla předepnuta hydraulickým zařízením a síly byly měřeny na táhle tenzometry v konfiguraci plného Wheatstoneova můstku.
Montáž lávky, pylonu a lan včetně předepnutí proběhlo v průběhu 5 dní čistého času. Po montáži mostovky a zábradlí byla provedena dynamická zkouška a instalace a ověření funkce pohlcovačů kmitů.
Fotogalerie
Více o stavbě
Číslo přihlášky: 03
- Lokalita
- Praha 16, Radotín; 3/6, 3/7, 1434/1, 2547/1, 2640 k.ú. Radotín
- Typ stavby
- Dopravní stavby
- Přihlašovatel
- Ing. Vladimír Janata (ČKAIT 0001044, IM00, IS00) – autor návrhu, projektant ocelové konstrukce, oblast Praha
- Projektant
- AP atelier
- Zaměstanci
- Ing. arch Josef Pleskot (ČKA 00118, A.0) – autor návrhu, architektura a stavební část
- Ing. arch David Ambros – architektura a stavební část
- EXCON, a.s.
- Zaměstanci
- Ing. Vladimír Janata (ČKAIT 0001044, IM00, IS00) – autor návrhu, projektant ocelové konstrukce
- Ing. Jiří Lahodný, PhD (ČKAIT 0013737, IM00) – hlavní projektant, projektant ocelové konstrukce
- Ing. Jan Pecina – projektant ocelové konstrukce
- Mott MacDonald CZ, spol. s.r.o.
- Zaměstanci
- Ing. Vojtěch Hruška (ČKAIT 0009127, IM00) – hlavní inženýr projektu, projektant spodní stavby a předpolí
- Ing. Vojtěch Drábek – projektant spodní stavby a předpolí
- Spolupráce
- ÚTAM AVČR v.v.i.
- Zhotovitel
- Reader&Falge, s.r.o.
- EXCON, a.s.
- Zaměstanci
- Ing. Vladimír Janata (ČKAIT 0001044, IM00, IS00) – hlavní stavbyvedoucí (dokončení)
- Nikola Pastirik – stavbyvedoucí
- Stavebník
- Městská část Praha 16
- Technický dozor
- Safety Pro, s.r.o.
- Zaměstanci
- Ing. Marek Zukal (ČKAIT 1005132, ID00)
- Zahájení projektových prací
- říjen 2021
- Vydání stavebního povolení
- březen 2022
- Počátek výstavby
- březen 2022
- Dokončení
- září 2023
- Cena bez DPH
- 57 025 000 Kč