Úprava ohlaví plavební komory Hořín
Čestné uznání
Úprava secesní stavby z roku 1905, jež byla prvním zdymadlem na Vltavské vodní cestě z Mělníka do Prahy, otevřela vodní cestu pro velké lodi o rozměrech 137 × 11,4 m. Zdvižený most má nad nejvyšší plavební hladinou podjezdnou výšku 7 m. Proplouvání vyšších lodí umožňuje hydraulika, která zvedne mostní oblouk až o 5 m za pouhých 5,5 minuty. Přestavba se týkala jednoho mostního pole a obou ohlaví velké plavební komory. Původní kamenná konstrukce byla nahrazena ocelovou příhradovou konstrukcí (75 t), na kterou byly upevněny původní kamenné prvky (335 t). Zdvih mostního pole je zajištěn hydraulickými válci v podpěrách mostu.
Hodnocení poroty
Ocenění poroty zajímavé a náročné realizaci úpravy velké plavební komory, která je spolu s objektem plavebního kanálu Vraňany – Hořín zapsána jako nemovitá kulturní památka, spočívající ve zvýšení minimální podjezdné výšky použitím zdvižné mostní konstrukce. Stavební úpravy respektují veškeré původní konstrukce a vzhled se současným zachováním rázu vodního díla a jeho historické hodnoty.
Na otázky odpovídá
Jan Prokeš
hlavní stavbyvedoucí a projektový manažer
Metrostav a.s.
Co bylo pro Vás jako stavbyvedoucího na této stavbě technicky nejtěžší a co naopak nejlehčí?
Nejtěžší úkol spočíval v provedení totální demolice dolního ohlaví plavební komory včetně kamenného oblouku mostu a následné montáži zdvižné ocelové konstrukce, opláštěné totožnými kameny tak, aby oko pozorovatele při spuštěném mostu nepoznalo náš stavební zásah. Toto se podařilo na „jedničku“. Nejlehčí věc neumím definovat, ale nejkrásnější je vidět Hořínský most v pohybu. Vždy mám slzy v očích.
Jak funguje po třech letech provozu?
Po zahájení zkušebního provozu bylo nutné vychytat drobné „mouchy“ v konstrukci a nastavení pohonů. Zejména se jednalo o řídicí systém. Pohyb mostu je sledován duplicitně a každé čidlo tedy má dvojí jištění kontroly – sledování aktuální polohy. Pro představu: konstrukce s více než 400 t je zvedána čtyřmi hydraulickými válci a synchronizovat toto zařízení na milimetry, aby nedocházelo ke křížení konstrukce, byl opravdu velký oříšek. Nicméně vše se podařilo vyladit během zkušebního provozu a nyní po více než dvou letech funguje most a celá plavební komora výborně.
Fotogalerie
Více o stavbě
Číslo přihlášky: 24
- Lokalita
- Hořín, Vltava, stávající plavební komora u Mělníka
- Typ stavby
- Vodní stavby
- Přihlašovatel
- Jan Prokeš (ČKAIT 0102274, SP00, SV01) – hlavní stavbyvedoucí a projektový manažer, oblast České Budějovice
- Projektant
- Valbek, spol. s r.o.
- Zaměstanci
- Ing. Jaromír Drašar (ČKAIT 0500781, IV00)
- Zhotovitel
- Metrostav a.s.
- Zaměstanci
- Jan Prokeš (ČKAIT 0102274, SP00, SV01) – hlavní stavbyvedoucí
- Ing. Josef Špaček (ČKAIT 0202183, IP00)
- Stavebník
- Česká republika – Ředitelství vodních cest ČR
- Technický dozor
- Tým dopravního inženýrství s.r.o.
- Zaměstanci
- Ing. Vladimír Maha (ČKAIT 0007006, IP00)
- Zahájení projektových prací
- březen 2019
- Vydání stavebního povolení
- srpen 2017
- Počátek výstavby
- červenec 2019
- Dokončení
- červen 2021
- Cena bez DPH
- 453 010 229 Kč
- Ocenění
- Stavba roku Středočeského kraje, 2022
- 30 let ČR – 30 staveb ČKAIT, 2022
- Vodohospodářská stavba roku, Stavby sloužící k umělému vzdouvání, zadržování a usměrňování povrchových vod, k ochraně před škodlivými účinky vod a úpravě vodních poměrů v IN nad 50 mil. Kč, 2021
- 30 let ČR – 30 staveb ČKAIT, 2022
- Fotografie
- Tomáš Malý, Metrostav a.s.