Silnice I-20 a II-231 v Plzni – Plaská – Na Roudné – Chrástecká – II. etapa
Čestné uznání
Liniová stavbu v intravilánu Plzně řeší netradičním způsobem křížení železniční a automobilové dopravy. Uvnitř okružní křižovatky je umístěn pilíř mostu na železniční trati mezi přestupním nádražním uzlem Plzeň a stanicí Roudná. Vlaky jezdí nad silnicí II/231, která má odvést část dopravy mimo centrální oblasti krajského města. Komunikace II/231 prozatím nahrazuje část průtahu silnice I/20 do dokončení další etapy a je na průtah napojena místní komunikací, která je situována ve skalním odřezu.
Více o stavbě
Součástí stavby jsou mimo jiné čtyřpruhová směrově rozdělená komunikace I/20 v délce 1,4 km, dva mostní objekty, křižovatka řízená světelným signalizačním zařízením, opěrné zdi, protihlukové stěny, úprava železničního svršku u mostních objektů, veřejné osvětlení, úprava sdělovacích a signálních kabelů dráhy, výstavba chodníků atd.
Hodnocení poroty
Netradiční a zajímavé řešení dopravní stavby zahrnující silniční a drážní dopravu. Porotu zaujalo právě netypické řešení protínání silnice a železnice v podobě umístění pilíře mostního objektu na železniční trati uvnitř okružní křižovatky, to vše v intravilánu města Plzeň.
Na otázky odpovídá
Ing. Marek Stádník
hlavní inženýr projektu
SUDOP PRAHA a.s.
Proč jste do středu okružní křižovatky umístili pilíř železničního mostu?
Historicky se v této lokalitě kříží silniční a železniční doprava. Návrh z velké části nové dopravní stavby v intravilánu krajského města měl mnoho okrajových podmínek. Nejzásadnější byla prostorová omezení v dané lokalitě v kombinaci s omezeními využitelnosti některých pozemků. Umístění pilíře železničního mostu do středu okružní křižovatky tak postupně při návrhu vykrystalizovalo jako nejvhodnější řešení.
Co bylo na této stavbě technicky mimořádně náročné?
Stavba kladla značné nároky na koordinaci jednotlivých profesí právě s ohledem na lokalitu jejího umístění. Při řešení dopravního uzlu Na Roudné byla rovněž zásadním limitujícím faktorem délka výluky na železniční trati, během které bylo třeba zdemolovat stávající mostní objekt a postavit nový. Dalším náročným úkolem byla kromě jiného realizace skalního odřezu hloubky cca 20 m, což v intravilánu není příliš obvyklé.
Jak se Vaše řešení osvědčilo v praxi? Zopakovalo se podobné řešení i jinde?
Domníváme se, že zvolené řešení je účelné i efektní zároveň. Uzel Na Roudné funguje dobře. Zkušenosti s tímto návrhem jsou pozitivní, ale zatím se nám nenaskytla možnost využít ho i při jiné příležitosti.
Fotogalerie
Více o stavbě
Číslo přihlášky: 52
- Lokalita
- Plzeň
- Typ stavby
- Dopravní stavby
- Přihlašovatel
- Ing. Marek Stádník (ČKAIT 0008378, ID00) – hlavní inženýr projektu, oblast Praha
- Projektant
- SUDOP PRAHA a.s.
- Zaměstanci
- Ing. Marek Stádník (ČKAIT 0008378, ID00) – hlavní inženýr projektu
- Ing. Martin Vlasák (ČKAIT 0009271, ID00, IMOO)
- Ing. Marcel Malík
- Zhotovitel
- EUROVIA CS, a.s.
- Zaměstanci
- Ing. Adam Kanta (ČKAIT 0202257, ID00) – hlavní stavbyvedoucí
- Berger Bohemia, a.s.
- Zaměstanci
- Roman Vynahlovský (ČKAIT 0202010, TD02, TD01)
- Ing. Martin Mokrý (ČKAIT 0301365, ID00)
- Swietelsky stavební, s.r.o.
- Zaměstanci
- Ing. Tomáš Kunc (ČKAIT 0013740, TE01)
- Ing. Petr Myslivec (ČKAIT 0700832, IP00)
- Stavebník
- Ředitelství silnic a dálnic ČR, Krajská správa a údržba silnic Plzeňského kraje a Statutární město Plzeň
- Technický dozor
- IBR Consulting, s.r.o.
- Zaměstanci
- Ing. Vlastislav Šlajs (ČKAIT 0200442, ID00, IM00)
- Zahájení projektových prací
- červen 2017
- Vydání stavebního povolení
- leden 2018
- Počátek výstavby
- březen 2019
- Dokončení
- září 2021
- Cena bez DPH
- 530 999 998 Kč
- Ocenění
- Stavba roku Plzeňského kraje, 2021
- Fotografie
- SUDOP PRAHA a.s.