Rekonstrukce tramvajové vozovny Slovany v Plzni
Stavba obsahuje kompletní demolici a likvidaci celého areálu tramvajového depa (budovy, komunikace, tramvajové trati, trolejové vedení, oplocení) a následnou novostavbu moderního a efektivnějšího areálu pro Plzeňské městské dopravní podniky.
Více o stavbě
Součásti nové vozovny Slovany jsou halové objekty (hala odstavu tramvají sloužící pro „parkování tramvají“, hala opravy a údržby disponující servisními lávkami a kanály, soustruhem a také myčkou tramvají, hala vrchní stavby se sklady, zázemím a parkováním servisním vozidlům), administrativní budova, ve které se mimo kancelářské části nachází měnírna zdroje energie pro celý areál a přilehlá trolejová vedení.
Stavba obsahuje kompletní demolici a likvidaci celého areálu tramvajového depa (budovy, komunikace, tramvajové trati, trolejové vedení, oplocení) a následnou novostavbu moderního a efektivnějšího areálu pro Plzeňské městské dopravní podniky. Součásti nové vozovny Slovany jsou halové objekty (hala odstavu tramvají sloužící pro „parkování tramvají“, hala opravy a údržby disponující servisními lávkami a kanály, soustruhem a také myčkou tramvají, hala vrchní stavby se sklady, zázemím a parkováním servisním vozidlům), administrativní budova, ve které se mimo kancelářské části nachází měnírna zdroje energie pro celý areál a přilehlá trolejová vedení.
Celek doplňují inženýrské sítě, zpevněné plochy, drobné objekty, troleje, kolejové trati včetně vjezdové a kryté výjezdové harfy a další nezbytné konstrukce. Součástí projektu byla také kompletní rekonstrukce přilehlé ulice Slovanská alej, zahrnující přeložky inženýrských sítí, sanaci podloží, vybudování nové komunikace, tramvajové trati vč. zastávek a mobiliáře. Zahrnutí stavebního celku jako součást rekonstrukce byla vyvolána celkovou změnou dispozice a smyslu pohybu tramvají v areálu. Stávající sloučený vjezd a výjezd sloužící pro kolejovou, pěší a automobilovou dopravu byl nahrazen samostatným vjezdem a výjezdem orientovaným mimo bytovou zástavbu. Spolu se zastřešením výjezdové harfy a umístěním administrativní budovy bylo docíleno splnění hlukových limitů.
Jedním z hlavních aspektů realizace byla absence jiné tramvajové vozovny, kam by bylo množné přemístit jakoukoliv potřebu, kterou vyžaduje provozování městské hromadné kolejové dopravy. Realizace musela probíhat po jednotlivých etapách a krocích vždy tak, aby nedošlo k přerušení žádné činnosti související s provozem. Pro splnění tohoto kritéria bylo během realizace vybudováno několik provizorních řešení jako například provizorní zázemí servisní organizace i s potřebným servisním kanálem a zvedáky. Dále vzniklo velké odstavné kolejiště pro „parkování tramvají“ a mimo jiné i provizorní plachtová hala o délce cca 73 m pro odstavení historických vozů.
Součástí technologií díla byly mj. automatická myčka tramvají využívající dešťovou vodu, moderní podúrovňový soustruh na obrábění ojetých kol tramvají nebo průjezdné haly pro odstav tramvají o délce 124 m, ve kterých je možné nově odstavit 52 vozů o délce 33 m a 7 vozů o délce 15 m. Celá vozovna je navržena v konceptu modrozelené infrastruktury, který je založen na principu odpovědného nakládání s dešťovou vodou. Do tohoto konceptu je zahrnuta i zelená střecha o výměře cca 13 500 m², již zmíněná myčka a také závlahový systém pro zalévání svislých ozeleněných částí budov.
« Hlasujte pro stavbu, která
získá Cenu veřejnosti!
Fotogalerie
Více o stavbě
Číslo přihlášky: 55
- Lokalita
- Slovanská alej 35, Plzeň
- Typ stavby
- Dopravní stavby
- Přihlašovatel
- Ing. Miroslav Záhoř (0201692, IP00) – hlavní stavbyvedoucí, oblast Plzeň
- Projektant
- METROPROJEKT Praha a.s.
- Zaměstanci
- Ing. Jan Kočí (0012141, IT00) – hlavní inženýr projektu
- Ing. Jaroslav Čipera – architektonický návrh
- Mott MacDonald CZ, s.r.o.
- Zaměstanci
- Ing. Ondřej Mareš (0014388, ID00) – kolejové řešení
- Agile Consulting Engineers s.r.o.
- Zaměstanci
- Jan Tomšů, MSc CEng (3000257, IS00) – statika betonových konstrukcí
- METROPROJEKT Praha a.s.
- Zaměstanci
- Ing. Miroslav Klimt – statika ocelových konstrukcí
- Spolupráce
- Plzeňské městské dopravní podniky, a.s.
- Zaměstanci
- Ing. Pavol Ondovčák (0009019, ID00) – vedoucí přípravy a rozvoje investic
- Zhotovitel
- Metrostav a.s.
- Zaměstanci
- Ing. Michal Tulpa – ředitel stavby
- Ing. Miroslav Záhoř (0201692, IP00) – hlavní stavbyvedoucí
- BERGER BOHEMIA a.s.
- Zaměstanci
- Petr Holba (0009336, TD02) – stavbyvedoucí
- Karel Volf (0301618, SP00) – stavbyvedoucí
- TSS GRADE, a.s., TSS GRADE, a.s. pobočka Česká republika
- Zaměstanci
- Ing. Petr Bron (3000219, TD01, TD02) – stavbyvedoucí
- Stavebník
- Plzeňské městské dopravní podniky, a.s.
- Technický dozor
- Ing. Luboš Luhový (0200977, IP00)
- SGS Czech Republic, s.r.o.
- Zaměstanci
- Ing. Otakar Loch (0007873, ID00)
- Jan Holub (0201335, TD02, TM00)
- Zahájení projektových prací
- 2019
- Vydání stavebního povolení
- květen 2020
- Počátek výstavby
- říjen 2020
- Dokončení
- únor 2023
- Cena bez DPH
- 1 876 118 691 Kč
- Ocenění
- Stavba roku, 2023
- Adapterra Awards, kategorie pracovní prostředí, 2023
- Global Light Rail Awards, Project of the Year (> € 50 m), 2022
- Adapterra Awards, kategorie pracovní prostředí, 2023