Modernizace železniční stanice Adamov a nová lávka Eva
Finalista
Modernizace železniční stanice v Adamově zahrnovala nejen rekonstrukci výpravní budovy s netradičně řešeným vzhledem fasády a výstavbou nové technologické budovy, ale především zajistila mimoúrovňový přístup pomocí Ikonické lávky Eva, která je moderním a funkčním řešením dopravy ve vytíženém dopravním uzlu v údolní nivě řeky Svitavy.
Více o stavbě
Charakter místa vyžadoval citlivé řešení, které nenaruší jedinečnou povahu místa. Investor požadoval vznik nového bezbariérového přístupu k nástupištím a bezpečný přechod přes železniční trať, který by zároveň propojoval dvě části města Adamov.
Vznikla tak jednoduchá stavba, která svým designem souzní s industriálním rázem města. Provázejí ji oranžové vodící linie, které slouží jako spojnice. Neméně výrazný je symbol Eviných chromozomů „XX“, využitý jako řešení složité dispozice stavby. Stavba je umístěna s ohledem na zachování stávajících budov, které jsou nově omítnuté strukturovanou historizující omítkou. Snadný a bezbariérový přístup zabezpečují výtahy a rampy vedoucí z lávky na nástupiště.
Nástup na šikmý přístupový chodník je umístěn naproti východu z výpravní budovy. Tímto směrem je orientováno i zastřešené schodiště, které tak determinuje polohu lávky. Prostor, který se nachází před výpravní budovou, prošel rovněž rekonstrukcí a vznikla tak reprezentativní plocha pro pohyb cestujících. Současně zde bylo vystavěno i parkoviště pro auta. Forma zastřešeného šikmého přístupového chodníku je elementární a minimalistická. Vnitřní prostor lávky, která ústí mezi stávající výpravní budovu a nově navrhovanou budovu technologie, umožňuje klidné přecházení.
V kontextu významu a velikosti železniční stanice byla zvolena minimalistická forma zastřešení, která vychází z konstrukce a tvaru samotných schodišť a plynule na ně navazuje. Materiály použité při výstavbě na tuto ideu navazují. Nižší váha lávky a jejich přilehlých částí byla vyřešena použitím oceli a železobetonu.
Projektu dominuje perforovaná kazetová fasáda, která konstrukci značně odlehčuje a skrývá v sobě kód od umělce Václava Kočího k básni Doma z Knihy lesů, vod a strání Stanislava Kostky Neumanna. Myšlenka tak navazuje na aktivity, které jsou pro tuto oblast typické, stejně tak na místo samotné.
Fotogalerie
Více o stavbě
Číslo přihlášky: 47
- Lokalita
- 399/1, Adamov
- Typ stavby
- Dopravní stavby
- Přihlašovatel
- Ing. Jan Parchanski (ČKAIT 0010872, ID00) – stavbyvedoucí, oblast Praha
- Projektant
- HUA HUA ARCHITECTS s.r.o.
- Zaměstanci
- Ing. arch. Václav Kocián (ČKA 04381, A.1) – architektonický návrh
- SUDOP BRNO, spol s r.o.
- Zaměstanci
- Ing. Martin Mráz (ČKAIT 1004931, ID00) – hlavní projektant
- Ing. Lukáš Mazel (ČKAIT 1006104, ID00) – zástupce hlavního projektanta
- Zhotovitel
- SWIETELSKY Rail CZ s.r.o.
- Zaměstanci
- Ing. Jan Parchanski (ČKAIT 0010872, ID00) – projektový manažer
- Skanska a.s.
- Zaměstanci
- Ing. Ivo Navrátil – stavbyvedoucí
- Stavebník
- Správa železnic, státní organizace
- Technický dozor
- Správa železnic, státní organizace
- Zaměstanci
- Mgr. Martin Hofírek (ČKAIT 1004555, TD01, TD02, TP00)
- Zahájení projektových prací
- září 2020
- Vydání stavebního povolení
- červenec 2021
- Počátek výstavby
- říjen 2021
- Dokončení
- prosinec 2022
- Cena bez DPH
- 958 199 213 Kč