Lávka pro pěší přes kolejiště a nádraží v Chebu
Lávka pro pěší je navržena jako předpjatá betonová konstrukce doplněná o dvojici ocelových pylonů se semiradiálně uspořádanými závěsy zajišťujícími překlenutí nejdelšího pole o délce 87 m. Celková délka nosné konstrukce je 397,1 m a překlenuje svými 10 poli celkem 39 kolejí v prostoru nádraží v Chebu. Nosná konstrukce byla z kvůli komplikovanému přemosťovanému území realizována ve formě výsunu. Po svém dokončení se lávka stala nejdelší veřejně přístupnou lávku v České republice.
Více o stavbě
Lávka převádí stezku pro pěší a cyklisty přes kolejiště nádraží v Chebu. Spojuje centrum města s jeho periferní částí Švédský vrch. V daném místě stála dříve ocelová lávka, která byla ve velmi špatném technickém stavu a v roce 2018 byla snesena. U nového návrhu preferoval investor konstrukci z předpjatého betonu kvůli jednodušší údržbě nad provozovaným kolejištěm.
Z důvodu stísněných prostorových podmínek nebylo povoleno umístit podpěru nové lávky doprostřed kolejiště, a proto bylo nutné volit konstrukci s rozpětím hlavního pole 87 m. Celková délka nosné konstrukce je 397,1 m a překlenuje svými 10 poli celkem 39 kolejí v prostoru nádraží v Chebu.
Nosná konstrukce byla navržena jako parapetní nosník na vnějších stranách nosné konstrukce a navzájem spojených železobetonovou deskou (příčný řez tvaru H výšky 2 m). Hlavní pole je prostřednictvím semiradiálně uspořádaných závěsů zavěšeno na ocelové pylony.
Nosná konstrukce byla zhotovována postupně ve 14 pracovních částech vyrobených ve výrobně na Švédském vrchu. Po betonáži byly jednotlivé části postupně vysouvány z výrobny a uvolnily formu pro následující část, která k nim byla přibetonována.
Nosná konstrukce byla vysouvána s ocelovým výsuvným nosem přes montážní podpěry i trvalé podpěry. U vybraných trvalých podpěr bylo použito připnutí pomocí lan do výrobny kvůli výraznému podélnému sklonu 8 % na začátku lávky. Během výsunu byl na konstrukci osazen i pylon.
Přímé kabely primárního předpětí byly postupně instalovány do příslušných částí a v pracovní spáře byly spojkovány. Lana trasovaných sekundárních kabelů spojitosti byla instalována dodatečně po výsunu protažením přes celou NK v délce 400 m bez spojkování.
« Hlasujte pro stavbu, která
získá Cenu veřejnosti!
Fotogalerie
Více o stavbě
Číslo přihlášky: 44
- Lokalita
- ulice Hračkářská, Cheb
- Typ stavby
- Dopravní stavby
- Přihlašovatel
- Ing. Jan Nováček, Ph.D. (1007113, IM00) – vedoucí projektant, oblast Brno
- Projektant
- Stráský, Hustý a partneři s.r.o.
- Zaměstanci
- Ing. Jan Nováček, Ph.D. (1007113, IM00) – vedoucí projektant
- Ing. Pavel Kolenčík (1004497, IM00) – projektant
- prof. Ing. Jiří Stráský, DSc. (1001834, IM00, IS00) – architektonický návrh
- Ing. Jiří Urban (1005813, IM00) – projektant
- Zhotovitel
- SWIETELSKY Rail CZ s.r.o.
- Zaměstanci
- Roman Kratochvíl (0301586, TM00) – stavbyvedoucí
- Stavebník
- Město Cheb
- Technický dozor
- Pontex s.r.o.
- Zaměstanci
- Ing. Jaroslav Korbelář (0001304, IM00)
- Zahájení projektových prací
- březen 2020
- Vydání stavebního povolení
- březen 2019
- Počátek výstavby
- listopad 2020
- Dokončení
- září 2023
- Cena bez DPH
- 165 289 000 Kč