Revitalizace kostela Nanebevzetí Panny Marie kláštera v Oseku
Čestné uznání
Příběh jedinečné revitalizace cisterciáckého kláštera v Oseku v sobě nese otisk dlouholeté práce Ing. Františka Koňaříka, který byl nejen hlavním projektantem, ale vykonával i velmi pečlivý dozor při realizaci stavby. Jeho Ateliér IFK Litvínov má velkou zásluhu na tom, že se obnova této národní kulturní památky podařila. Po úspěšném dokončení obnovy pivovaru v roce 2013 až 2014 se zahájila revitalizace kostela Nanebevzetí Panny Marie. Jednalo se především o restaurátorské práce, kompletní opravu interiéru a střechy. V současné době je klášter bez mnišského konventu a o jeho chod se stará Spolek přátel kláštera Osek.
Více o stavbě
Ranně gotický kostel s prokázanými částmi zejména zdiva z doby pozdně románské byl po několikerém poškození za husitských a dalších válek ve dvou krocích vrcholně barokizován s dokončením v létech 1712 a 1718 stavitelem Oktaviánem Broggiem a v této architektonické podobě ho v podstatě známe dodnes. Nadále slouží jako jedinečný duchovní stánek a spolu s celým areálem kláštera je perlou Ústeckého kraje přesahující jeho hranice.
Třílodní kostel je téměř 85 m dlouhý a půdorysně je koncipován do tvaru latinského kříže, tzn. že má příčnou loď (transept). Hlavní loď zastřešena sedlově se štítovým zakončením, příčná loď valbově, na proniku střešních konstrukcí kopule a věž. Západní vstupní průčelí má vysunuté vstupní portiko, za ním bohatě zdobený štítový nástavec.Východní zakončení presbytéria je provedeno dvěma válcovými věžemi, mezi pak nižší méně zdobný štítem. Hlavní i příčná loď opatřena střešní břidlicí (původní anglická, nová španělská), boční lodě, přestřešené pultově, a věže jsou kryty stávajícím měděnou plechovou krytinou, veškeré klempířské prvky nové rovněž v mědi. Ve střešních rovinách k trvalému provětrávání podkroví prosazeny (historicky dohledány) pultové vikýře. Západní vysunuté průčelí i pultové střechy na severní i jižní straně jsou v okapní hraně opěráků zdobeny sochařsky.
Basilikální typ chrámu má v hlavní i bočních lodích valeně zaklenuté stropy, v hlavní lodi ve třetí úrovni obvodového zdiva vsazena okna s trojúhelnými klenebními výsečemi. V křížení hlavní lodi s lodí příčnou kopule, nad ní věž. Klenuté stropy i kopule jsou opatřeny freskami Jana Jakuba Steinfelse a Václava V. Reinera, štuková výzdoba s podílem na výzdobě sochařské je od Giacamo A. Corbelliniho. Na výzdobě se podíleli další malíři jako Jan K. Liška, Michael L. Willmann, Anton Kern a další.
Území celého areálu Cisterciáckého opatství (kláštera) je rozhodnutím MK ČR z roku 1995 Národní kulturní památkou (NKP). Tomu se podřizoval přístup Hlavního projektanta (HP) a celého týmu i rozsah průzkumů, které projektovým pracem předcházely. Byly však i průzkumy, které se musely doplnit při realizaci.
Na základě Studie souboru staveb(SSS) Revitalizace kláštera (opatství) Osek z r. 2009, kterou zajišťoval také Ateliér Litvínov, požádal statutární zástupce kláštera (SZK) v r. 2014 o postupné zpracování projektové dokumentace (PD) jednotlivých dílčích stavebních objektů SO 203 v různých projektových stupních (PD k SP, PD k PS) s cílovým záměrem zařadit projekt do programu IROP. Projekty se týkaly střechy kostela (s opravou krovu) a komletně jeho interiéru a obnášely toto dílčí členění:
- SO 203.1 Výměna střešní krytiny
- SO 203.2 Obnova elektroinstalace
- SO 203.3 Restaurování dlažby v interiéru
- SO 203.4 Restaurování kleneb, stěn, stacionáře a mobiliáře (řešeno dle uměleckého záměru bez PD oprávněnou osobou dle nařízení MK ČR)
- SO 203.5 Restaurování varhan (řešeno bez PD oprávněnou osobou dle nařízení MK ČR)
- SO 203.6 Úpravy okolí kostela (řešeno dodatečně zahradním architektem).
Pozn.: fasády kostela nebyly předmětem stavby, neb byly opravovány počátkem tohoto století.
PD se uskutečňovala diskontinuálně v období mezi 02/2014 až 06/2017, PD k PS na základě SoD podepsané v 05/2017, jejíž součásti byl i výkon AD a PD skutečného provedení (PD SPS). Na výkon AD byl v průběhu realizace stavby zhotoven k SoD Dodatek č.1.
K SO 203.1 až SO 203.3 a k SO 203.6 byly zpracovány Ateliérem IFK rozpočty s celkovým sestavením. Ty byly zpracovány v následujících dvou měsících (do 31.7.2017), jejich upřesňování probíhalo na žádost kontrolních orgánů MMR a v souvislosti s výběrovým řízením (VŘ) na zhotovitele stavby rovněž diskontinuálně až do první dekády měsíce 12/2017. Vnitřní montážní lešení sloužilo pro SO 203.2, pro SO 203.4 a z části pro SO 203.5.
K PD byly provedeny celkem čtyři doplňky PD k PS nevelkého rozsahu:
- k SO 203.1 Vynešení stropního trámu (pomoci nového děleného trámu a dalších opatření) v 05/2021 – doplněk č. 1 s realizací ve 3. Q/2021
- k SO 203.2 EPS s doplněním č.1 v 07/2017 a doplněním č. 2 v 05/2021 s realizací ve 3. Q/2021
- k SO 203.3 Stavební úpravy Letní sakristie – doplnění v 08/2019, realizace ve 2. Q/2020.
Realizace
Začínala montáži římsového lešení, demontáží zachytačů sněhu a postupnou výměnou střešní krytiny (SO 203.1) s odstraněním rozvláknění na dřevěných konstrukcích krovu a bednění vlivem dřívějších nevhodných nástřiků kyselinou solnou a s výměnou některých poškozených krokví, bednění a klempířských prvků, demontáží zachytačů sněhu a pod. Následovala výměna poškozených části masivních trámů v úžlabích a při štítových zdech, snímání stávající krytiny a motáž nové, po sektorech, kontrola klempířských prvků a bednění a jejich obměna, montáž provětrávacích vikýřů při stálých opatřeních proti zatečení s dohledem nad trvalou funkčností systému hromosvodu, montáž nové krytiny atd. Vše probíhalo postupně cca po předepsaných sekrorech. Následovala montáž vnitřních pochozích a obslužných lávek s nátěry a úpravy přístupových cest. Na závěr se v podroví prováděla výměna stropního trámu a podkrovní elektroinstalace silová i slaboproudá.
Mezitím se po snesení mobiliáře a protiprašných opatřeních prováděla Obnova elektroinstalace (SO 203.2) v hlavní a bočních lodích s rozvaděči, začišťování drážek po rozvodech a po postupném doplňování vnitřního lešení se započaly restaurátorské práce. Na závěr se montovala svítidla a po demontáži lešení se provádělo celkové odprášení interiéru.
Při finalizací restaurátorských prací s postupným uvolňováním prostoru interiéru se přistoupilo k Restaurování dlažby (SO 203.3) ruční řemeslnou formou s doplňováním defektů s barevnou pigmentací za řady průzných protiprašných opatření vzhledem k dobíhajícím restaurátorským pracem. Odprášení a citlivé omytí kamenné dlažby za minima dotace vody probíhalo v půběhu i v závěru těchto činností.
Po začištění a vyzrání zaplněných alektroinstalačních drážek a jiných i hloubkových defektů se přistoupilo k resturatorování kleneb a stěn interiéru s vyjímkou kopule a části hlavního oltáře (hrazeno z jiných finančních zdrojů), stacionáře i mobiliáře. Pro celkový přehled (pouze) se restaurátorské činnosti zařadily jako SO 203.4 podobně jako restaurování varhan SO 203.5.
Velkorysá barokní přestavba v letech 1712-17 i tehdejší význam a bohatství kláštera se odráží v nádheře a promyšlené ikonografii nové výzdoby chrámu NPM, ve jménech slavných tvůrců maleb, soch a štuků i v míře zlacení a nákladné technice umělého mramoru, z něhož jsou vytvořeny všechny oltáře. Autory fresek jsou Václav Vavřinec Reiner a Jan Jakub ze Steinfelsu, štuková výzdoba je dílem mistrů a dílny rodiny Corbellini. Mezi autory oltářních obrazů nacházíme Václava Vavřince Reinera, Jan Kryštofa Lišku a Michaela Leopolda Willmanna. Dřevěné sochy řezal Franz Anton Kuen.
Interiér kostela devastovaný desetiletími neúdržby se po pádu totality nacházel v havarijním stavu. Prvních významnějších oprav se dočkal s dočasnou obnovou řádového života. Komplexní restaurování výtvarné výzdoby interiéru bylo však realizováno až v rámci stavby SO 203 Kostel NPM, jež je součást souboru staveb Revitalizace kláštera Osek spolufinancovaný z projektu IROP v letech 2019–2022 kolektivem restaurátorů společnosti Brandl s r.o.
Restaurovány byly:
- nástropní fresky včetně štukové výzdoby, a to i v bočních lodích s vyjímkou hlavní kopule
- prostor kůru, jeho průčelí, přístupové schodiště na něj a prostor pod kůrem (vstupní prostor)
- prostory transeptu s bočními kůry i prostory pod nimi a přístupovými schodišti
- boční kaple sv. Kříže a Boží hrob, východní (hlavní) sakristie i prostory za ní, sakristie západní
- porstory za hlavním oltářem
- všechny stěny a sloupy, stěnové a klenební plochy sákristií a přilehlých místností
- zdobná kazatelna s přístupovým schodištěm
- všechny i východní boční oltáře, jejich korpusy, oltářní obrazy i nadobrazy se sochařskými prvky
- ostatní stacionární prvky, tj. kropenky, balustrády, pevné baldachýny nad oběma sédes, příčná mříž
- chórové lavice a lavice v lodi konvršů, vestavěné zpovědnice, sédes, nábytek západní sákristie atd.
Dále byl restaurován:
- veškerý mobiliář jako samotné sédes, některé obrazy, doplňující sochy, velké svícny v presbytériu a na kůru pod.
- varhany na hlavním kůru včetně manuálového pultu ve sjednaném rozsahu včetně ladění.
Uskutečnění stavby proběhlo v letech 2019–2021.
Osobní zkušenost HP
Pro mne jako projektanta to byla přenádherná práce s úžasným završením mé soukromé projektové praxe se vším všudy i s dozory před odchodem do výslužby (tč.75let). Velmi pokorně za to děkuji Pánu Bohu, že mi to bylo umožněno, i panu Dr. Koskovi, SZK, objedneteli celé řady projektů v klášteře, především za projev obrovské důvěry.
Hodnocení poroty
Ocenění za projektové práce celkové rekonstrukce a restaurování kostela, jenž je součástí areálu Cisterciáckého opatství Osek a nejvýznamnějším objektem kláštera. Zásluhou osobního nasazení hlavního projektanta se obnova této národní kulturní památky nadmíru podařila.
Na otázky odpovídá

Ing. František Koňařík
hlavní projektant
IFK projektový ateliér
Co bylo při opravě této barokní památky pro Vás jako hlavního inženýra nejtěžší?
Nejtěžší byla doba přípravy dokumentace pro stavební povolení. Bylo to dáno minimem výchozích podkladů s nulovou digitalizací, rozlehlostí a členitostí kostela i obtížností přístupu. Podkroví, které bylo zcela bez osvětlení a s letitými nánosy prachu, jsme museli složitě nasvětlit. Přitom z důvodu neprodražování stavby stavebníkovi jsme při projektování a diagnostice i následném korigování pracovali bez lešení. Chladu a špíny jsme si užili požehnaně! Ale s Boží pomocí, o kterou jsem denně prosil, jsme to se skvělým pracovním týmem v termínech zvládli!
V 75 letech jste na střeše ve výšce 25 m kontroloval práci klempířů. Proč je podle Vás autorský dozor projektanta důležitý?
Jako obvykle žádný ze zhotovitelů neměl projektovou dokumentaci pro stavební povolení řádně nastudovanou. Jako hlavní projektant jsem autorský dozor vykonával sám. Aby se předcházelo provádění odlišnému od projektové dokumentace, musela nastoupit cesta trpělivého vysvětlování. Přímí zhotovitelé zpočátku zkoušeli, co mi unikne. To si vyžádalo oproti uzavřené smlouvě o dílo téměř každodenní přítomnost na staveništi a poctivé zápisy do stavebního deníku. Posléze však zhotovitelé pochopili, že poctivost je na takové stavbě nezbytností a že se vyplácí. Jinak se k jejich tíži nesprávně provedená část činnosti předělávala… Zbývajících 80 procent stavby probíhalo ve vzájemném respektu ke spokojenosti stavebníka i kontrolních orgánů. A realizace stavby se stihla za fantastických 35 měsíců! Byla to přenádherná práce a úžasné završení mé soukromé projektové praxe se vším všudy, tedy i s dozory.
Fotogalerie
Více o stavbě
Číslo přihlášky: 66
- Lokalita
- Cisterciácké opatství Osek, Rooseveltova 1, Osek
- Typ stavby
- Pozemní stavby
- Přihlašovatel
- Ing. František Koňařík (ČKAIT 0400159, IP00) – hlavní projektant, oblast Ústí nad Labem
- Projektant
- IFK projektový ateliér
- Zaměstanci
- Ing. František Koňařík (ČKAIT 0400159, IP00) – hlavní projektant
- Adela Hoblíková – asistentka hlavního projektanta
- Dopac, s.r.o.
- Zaměstanci
- Ing. Pavel Dolanský (ČKAIT 0400977, IS00) – stavebně konstrukční část a statika
- Ing. Jan Jiruška (ČKAIT 0012215, IE02) – osvětlení
- Ing. Jaroslava Škoudlilová (ČKAIT 0401271, TE03, TT00) – elektrotechnika – silnoproud
- Petr Vlček – elektrotechnika – slaboproud
- Roman Souček – architektonicko stavební řešení
- Jindřich Jirsa (ČKAIT 0400096) – hromosvodová ochrana a uzemnění
- Ing. arch. Tomáš Koňařík – architektonický dohled
- Zhotovitel
- IVPS Inženýrská výstavba a pozemní stavby s.r.o.
- Zaměstanci
- Ing. Jan Musil (ČKAIT 0300463, IP00) – stavbyvedoucí
- PhDr. Pavel Siváň
- STŘECHY VRŇATA & ŽÁČIK s.r.o.
- Zaměstanci
- Ing. Lukáš Žáčik
- Stavebník
- Cisterciácké opatství Osek (zástupce kláštera MVDr. Jindřich Koska, maltézský rytíř)
- Technický dozor
- VA Stavební s.r.o.
- Zaměstanci
- Ing. Václav Holý (ČKAIT 0011711, IP00)
- Vladimír Plochý (ČKAIT 0006491, SP00)
- Zahájení projektových prací
- únor 2014
- Vydání stavebního povolení
- listopad 2016
- Počátek výstavby
- leden 2019
- Dokončení
- listopad 2021
- Cena bez DPH
- 129 979 411 Kč
- Fotografie
- Tomáš Malý