Rekonstrukce budov úzkorozchodné trati Osoblaha
Úzkorozchodná trať Osoblaha – Třemešná ve Slezsku, byla vystavěna v průběhu roku 1898. Po asi stoleté historii směřovala trať i se svými budovami k postupnému zániku. Na podzim roku 1997 byla na trati zcela zrušena nákladní doprava. Počátkem 21. století byly postupně na všech stanicích uzavřeny pokladny a čekárny pro cestující a následně byly vystěhováni nájemníci z drážních bytů. Koncem roku 2014 došlo ve stanici Horní Povelice k demolici zchátralého strážního domku. Ostatní objekty ve velmi špatném stavu dále chátraly.
Více o stavbě
V roce 2018 u příležitosti výročí 120 let byla díky finanční podpoře Moravskoslezského kraje kompletně rekonstruována budova stanice ve Slezských Rudolticích. Byla tak zahájena realizace záchrany a obnovy historických objektů této trati. Projekt "Rekonstrukce budov úzkorozchodné trati Osoblaha", je další „kapitolou“ více jak stoletého příběhu o Osoblažské úzkokolejce. Cílem projektu byla rekonstrukce a rehabilitace původní architektury jednotlivých nádražních objektů v Osoblaze, Bohušově, Koberně a Liptani.
Rekonstrukce objektu nádraží byla navržena na základě podrobného průzkumu dostupných podkladů (historická fotodokumentace a historická projektová dokumentace objektů podobného konceptu) a zevrubného průzkumu zbylých historických prvků na nádražích samotných, ale také na analogických drážních objektech vzniklých ve stejné době. Byly navrženy tradiční technologie podobné technologiím z doby vzniku nádraží.
Snahou bylo vyhnout se v maximální míře novodobým materiálům a prvkům. Realizací vznikl unikátní soubor historických nádražních budov v autentické podobě z doby svého vzniku. Takto opravená nádraží spolu s provozem historických výletních vlaků vytváří vyjímečnou atmosféru dochovaného historického dědictví železniční dopravy naší země.
Fotogalerie
Více o stavbě
Číslo přihlášky: 59
- Lokalita
- nádražní objekt Osoblaha, nádražní objekt Bohušov, nádražní objekt Koberno, nádražní objekt Liptaň
- Typ stavby
- Pozemní stavby
- Přihlašovatel
- Ing. Karel Siuda (ČKAIT 1102509, PS) – hlavní projektant, oblast Ostrava
- Projektant
- Ing. Karel Siuda – hlavní projektant
- Ing.Karel Siuda – autor technického a technologického řešení
- Dalibor Rebroš – autor technického, technologického a architektonického řešení
- Zhotovitel
- Taylor stavební, s.r.o.
- Zaměstanci
- Jiří Matějíček (ČKAIT 1102719) – autorizovaný stavbyvedoucí
- Stavebník
- Osoblažská úzkorozchodná dráha, o.p.s.
- Zahájení projektových prací
- 2018
- Dokončení
- 2022
- Cena bez DPH
- 30 000 000 Kč