Vilémovský železniční viadukt na trati Rumburk – Sebnitz
Čestné uznání
Železniční jednokolejný most z roku 1904 nad Karolininým údolím u obce Vilémov sloužil jako lokální přeshraniční vlakové spojení do roku 1945. Od roku 1990 se občanské iniciativy stejně jako města a obce tohoto regionu snažily o jeho znovuotevření. To se podařilo až v roce 2014. Původní nýtovaná ocelová konstrukce však byla kvůli rozsáhlé korozi na konci životnosti a proto byla v roce 2021 nahrazena novou celosvařovanou. Kamenné klenby a pilíře byly sanovány a zesíleny. Vlaky zde opět jezdí zhruba jednou za hodinu, a to nově rychlostí až 90 km/hod.
Hodnocení poroty
Vysoká profesní odbornost a náročný způsob realizace výměny ocelové příhradové konstrukce železničního mostu postupným podélným výsunem jednotlivých stávajících ocelových konstrukcí a zásunem nových celosvařovaných ocelových konstrukcí byly jedním z důvodů ocenění této stavby.
Na otázky odpovídá
Ing. Pavel Kalíšek
projektant, stavbyvedoucí
FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby a.s.
Čím byla výměna ocelové konstrukce u 120 let starého železničního mostu výjimečná?
Standardní postup výměny s využitím mobilního jeřábu nebyl možný vzhledem k nepříznivému tvaru okolního terénu. Proto jsme navrhli výměnu pěti polí nosných ocelových konstrukcí s pomocí soustavy provizorních a pomocných konstrukcí kombinací podélného výsunu, spouštění a zvedání. Staticky to opravdu nebylo nic snadného a během realizace jsme museli dbát na dokonalou technologickou kázeň. Práce často probíhaly s horolezeckou technikou ve výšce až 50 m a byly omezeny počasím. Pokud foukal vítr rychlostí větší než 8 m/s, nemohli jsme pracovat. Jen vítr nás zpomalil o 26 dní. Predikce od ČHMÚ jsme si nechávali dennodenně zasílat, nicméně jakmile se s jednou z konstrukcí začalo manipulovat, pak už nebylo cesty zpět. Jedno pole vážilo až 116 tun. Celkem jsme v této výšce přesunuli 750 tun. Tímto způsobem se výměny mostních konstrukcí v našich krajích dosud nerealizovaly. Odebrání každé staré konstrukce trvalo 3 dny a zasunutí nové konstrukce další 3 dny. Ke konci akce, kdy už jsme to měli zvládnuté, to byly dny dva. Kvůli covidu jsme byli nuceni posunout výluku o rok, ale zároveň jsme mohli provádět přípravné práce. Dá se říci, že díky tomu se termín výluky 4 měsíce podařilo dodržet.
Jak dlouho opravený most vydrží?
To je dotaz spíše na zadavatele stavby a budoucího správce. My zhotovitelé se za vysoutěženou cenu snažíme dodat dílo v patřičné kvalitě a v požadovaném termínu. Za firmu mohu garantovat, že dílo bylo provedeno kvalitně, a věřím, že bude-li se vhodně udržovat, pak lze očekávat, že vydrží alespoň 117 let jako původní most.
Fotogalerie
Více o stavbě
Číslo přihlášky: 64
- Lokalita
- km 21-502 trati Rumburk – Sebnitz, Vilémov, okres Děčín
- Typ stavby
- Dopravní stavby
- Přihlašovatel
- Ing. Pavel Kalíšek (ČKAIT 0011842, IM00) – projektant, stavbyvedoucí, oblast Brno
- Projektant
- SUDOP PRAHA a.s.
- Zaměstanci
- Ing. Martin Vlasák (ČKAIT 0009271, IM00, ID00)
- Ing. Jaroslav Voříšek – ocelová konstrukce
- Zhotovitel
- FIRESTA – Fišer, rekonstrukce, stavby a.s.
- Zaměstanci
- Ing. Pavel Kalíšek (ČKAIT 0011842, IM00) – projektant, stavbyvedoucí
- Ing. Jakub Sláma (ČKAIT 0402549, TM00) – hlavní stavbyvedoucí
- Ing. Marek Rusňák – výrobní a montážní dokumentace
- Chládek a Tintěra, Pardubice a.s.
- Zaměstanci
- Ing. Jan Hanzlík (ČKAIT 0602122, TM00, SD01)
- Stavebník
- Správa železnic, státní organizace
- Technický dozor
- Ing. Jan Laifr (ČKAIT 0012093, IM00)
- Zahájení projektových prací
- 2018
- Vydání stavebního povolení
- říjen 2019
- Počátek výstavby
- duben 2021
- Dokončení
- srpen 2021
- Cena bez DPH
- 225 543 742 Kč
- Ocenění
- Mostní dílo, 2021
- Fotografie
- Správa železnic, s.o., stavebniserver.com