Revitalizace Císařských lázní v Karlových Varech

Revitalizace Císařských lázní v Karlových Varech

Cena Inženýrské komory

Národní kulturní památka Císařské lázně v Karlových Varech je monumentální budova, která patřila na konci 19. století k nejlépe vybaveným lázeňským provozům nejen v rámci celé habsburské monarchie. Začátku 21. století se však dočkala ve velmi zanedbaném stavu. Novodobá historie se začala psát od roku 2023, kdy byla dokončena celková a velmi povedená revitalizace. Ta nejen obnovila její původní krásu, ale doplnila ji i o nejmodernější konstrukce a technologie, které odpovídají požadavkům nového tisíciletí. Díky investici Karlovarského kraje a velkému úsilí všech zúčastněných projektantů, stavitelů a řídicích osob vznikla opět hodnotná originální stavba, která ve střední Evropě a možná i dále nemá obdoby. Více informací »

Hodnocení poroty

Porota ocenila citlivou revitalizaci zchátralé národní kulturní památky, která propojila historickou podobu s novým vestavěným sálem, moderními technologiemi a vytvořila jedinečné kulturní centrum.

Na otázky odpovídá

Ing. Martin Strnad

Ing. Martin Strnad

hlavní inženýr projektu

INTAR a.s.

Jaké to je být hlavním inženýrem při záchraně takto významné národní kulturní památky?

V první řadě to je velká čest, protože komplexních revitalizací takto nádherných budov není mnoho. Na druhou stranu to je velmi odpovědná práce. Nesmí dojít ke znehodnocení charakteru stavby, naopak jsme jej měli pozvednout na novou úroveň.

Co by se stalo, kdyby se tato revitalizace za 900 mil. Kč nerealizovala?

Některé konstrukce už dosahovaly havarijního stavu. Došlo by k jejich další degradaci a nevratným poškozením. Císařské lázně byly opravdu ve velmi špatném technickém stavu, revitalizace byla naprosto nezbytná. Císařské lázně přitom mají velký význam nejen pro Karlovy Vary, ale i celou Českou republiku.

Jaké změny jsou z pohledu běžného návštěvníka nejmarkantnější?

Celou dobu projektování a realizace jsme se snažili, aby se maximum nových konstrukcí a technologií pohledově neuplatňovalo. Laik si nejvíce všimne jasně odlišitelných nově vložených konstrukcí tmavě šedé barvy a vestavby sálu v atriu.

A jaké změny byly naopak nejnáročnější z hlediska technického?

Nejnáročnější bylo do budovy dostat vzduchotechniku. Náš tým musel najít takové umístění jednotek a potrubí, aby nic nebylo vidět a slyšet. Dále jsme museli na mnoha místech objekt „podkopat“. Zde jsme nesměli dopustit poklesy objektu s následnými destrukcemi konstrukcí a uměleckých děl.

Je časté, že od zahájení projektových prací do vydání stavebního povolení uplyne jen jeden rok?

Řekl bych, že u menších nenáročných projektů to je běžné. U staveb typu revitalizace takto velké národní kulturní památky to je spíše výjimečné. Vždy také záleží na umístění stavby. Ze zkušenosti mohu říci, že ve větších městech je proces povolování vždy náročnější.

Jak se Vám spolupracovalo s památkáři?

Spolupráce s památkáři se v čase vyvíjela. Při povolení stavby to nebyl problém. I v poslední fázi, kdy se tvořila dokumentace pro provádění stavby, byla spolupráce velmi konstruktivní. Cílem všech bylo budovu opravit a přitom najít vhodné ústupky ve jménu záchrany národní kulturní památky. Na třetí pokus, kdy byl stavební program více omezen, se podařilo najít společnou řeč a projekt mohl být realizován i se splnitelnými podmínkami.

Proč je důležité, aby na projektu revitalizace národní kulturní památky spolupracoval hlavní inženýr a hlavní architekt?

Spolupráce hlavního inženýra projektu a hlavního architekta je pro naši firmu běžná téměř na všech projektech, nejen na kulturních památkách. V tomto ohledu to nebylo nic výjimečného. Spolupráce HIP a HAP je podle mého názoru nutná vždy.

Co bylo na přípravě výstavby tak složité, že trvala devět let?

Hlavním faktorem zdržení byly finance. Ty byly nedostatkové.

Samotná realizace stavby trvala tři a půl roku. Je to dlouho u takto náročné stavby?

Délka výstavby byla adekvátní významu díla. Revitalizace budovy se týkala nejen technické stránky, ale i umělecké. A během té doby se stihl vložit i koncertní sál s novým zastřešením.

Jak probíhala spolupráce se zhotovitelem a technickým dozorem stavebníka?

Spolupráce se zhotovitelem a TDS byla velice intenzivní. Společně jsme se potkávali minimálně 1x týdně po dobu 3,5 roku. A výsledek stojí za prozkoumání.

Co byste na této stavbě nazval opravdovým inženýrským uměním? Byl to „bezdotykový“ vestavěný koncertní sál?

Řekl bych, že vzniklo celkově unikátní dílo, kdy národní kulturní památka splňuje požadavky na budovy 21. století, zachovala si svůj historický charakter a je vhodně doplněna o vestavbu. Vestavěný sál je taktéž ukázkou inženýrského umění, kdy byly na maximum využity omezující okrajové podmínky pro návrh. Císařské lázně by bez vestavby nebyly tak komplexní a multifunkční. Zároveň vestavba by bez historické části, specifického atria, neexistovala a nedávala smysl. Jsou to propojené nádoby.

Jste spokojený s výsledkem?

S výsledkem jsem velice spokojený, řekl bych, že se našemu týmu splnil sen, který jsme snili v průběhu projektování.

Předání ceny

Předání ceny dne 19. října na Shromáždění delegátů ČKAIT v hotelu Pyramida v Praze. Zleva ministr dopravy ČR Martin Kupka, ředitelka odboru stavebního řádu MMR Ing. Žanet Hadžić a přihlašovatel stavby Ing. Martin Strnad
Předání ceny dne 19. října na Shromáždění delegátů ČKAIT v hotelu Pyramida v Praze. Zleva ministr dopravy ČR Martin Kupka, ředitelka odboru stavebního řádu MMR Ing. Žanet Hadžić a přihlašovatel stavby Ing. Martin Strnad

Číslo přihlášky: 35

Lokalita
Mariánskolázeňská 306/2, Karlova Vary
Typ stavby
Pozemní stavby
Přihlašovatel
Ing. Martin Strnad (ČKAIT 0012831, IP00) – hlavní inženýr projektu, oblast Praha
Projektant
INTAR a.s.
Zaměstanci
Ing. arch. Pavel Šlejhar (ČKA 02548, A.0) – hlavní architekt projektu
Ing. Martin Strnad (ČKAIT 0012831, IP00) – hlavní inženýr projektu
Petr Hájek architekti s.r.o.
Zaměstanci
prof. Ing. Mgr. akad. arch. Petr Hájek (ČKA 03658, A.1) – architekt vestavby do atria
Zhotovitel
GEOSAN GROUP a.s.
Zaměstanci
Ing. Josef Noha (ČKAIT 1002265, IP00) – hlavní stavbyvedoucí
Metrostav a.s.
Zaměstanci
Ing. Ludvík Kucharič (ČKAIT 0301535, IP00) – hlavní stavbyvedoucí
Stavebník
Karlovarský kraj
Technický dozor
Investon, s.r.o.
Zaměstanci
Ing. Vladimír Kádě
Ing. Miroslav Kasika (ČKAIT 0300709, IP00)
Zahájení projektových prací
březen 2009
Vydání stavebního povolení
listopad 2010
Počátek výstavby
prosinec 2019
Dokončení
květen 2023
Cena bez DPH
900 000 000 Kč
Ocenění
Projekt Karlovarského kraje, 2011
Fotografie
Aleš Vopat, Metrostav a.s.