Rekonstrukce tramvajové vozovny Slovany v Plzni

Rekonstrukce tramvajové vozovny Slovany v Plzni

Cena Inženýrské komory

Nová vozovna Slovany v Plzni je obrovský průmyslový areál v centru Plzně, v němž se servisují a odstavují všechny tramvaje ve městě. Má největší zelenou extenzivní střechu v ČR, která nejen významně přispívá ke snížení hlučnosti, ale i ke snížení teplotního zatížení okolí, prašnosti a obecně ke zlepšení mikroklimatu daného místa. Kromě nesrovnatelně vyšší kvality technického vybavení poskytuje vozovna nové zázemí pro zaměstnance. Modernizovaný dopravní podnik významně kultivuje své okolí a zlepšuje kvalitu života obyvatel, kteří v této části města bydlí nebo pracují. Více informací »

Hodnocení poroty

Porota ocenila zdárně provedenou realizaci a kvalitu stavebních prací komplexní proměny areálu tramvajové vozovny v Plzni na Slovanech, která probíhala za plného provozu.

Na otázky odpovídá

Ing. Miroslav Záhoř

Ing. Miroslav Záhoř

hlavní stavbyvedoucí

Metrostav a.s.

Co je na nové vozovně nejzajímavější z pohledu místních občanů i samotných zaměstnanců?

Nová vozovna velice pozvedla své okolí. Pro všechny bude určitě nejzásadnější omezení hluku. Přispělo k tomu především přemístění vjezdu a výjezdu tramvají mimo bytovou výstavbu směrem k oblasti s administrativním využitím. I nová administrativní budova funguje i jako protihluková zábrana mezi areálem a bytovou zástavbou. Navíc došlo k zastřešení „kolejové harfy“, kde dochází k největšímu hluku při jízdě tramvají. V areálu vozovny vznikla jedna z největších extenzivních „zelených střech“ s rozlohou cca 13 500 m². V neposlední řadě musím zmínit ještě „modrozelenou infrastrukturu“, která spočívá v zadržení dešťové vody ze zmíněných střech v nádržích a její využití v ekologické myčce tramvají. Zároveň použitá voda z myčky se po dalším vyčištění opět znovu využívá. Jedná se o velmi zodpovědný přístup k výstavbě v centru města.

Můžete nám říci, co bylo kritériem výběru stavební firmy u zakázky na modernizaci tramvajové vozovny za téměř dvě miliardy korun? Byla to jen cena, nebo i kritéria kvality?

Stavební firmy Metrostav a.s., BERGER BOHEMIA a.s. a TSS GRADE, a.s., se společně zúčastnily výběrového řízení, v němž musely prokázat odbornost, zkušenosti s obdobnými projekty, zavedené systémy řízení, nabídnout konkurenceschopnou cenu a přistoupit na relativně přísné termínové požadavky pro realizaci v návaznosti na přislíbené dotace. Po splnění těchto podmínek byla už jediným kritériem pro výběr zhotovitele výše nabídnuté ceny.

Co byste na této stavbě nazval opravdovým inženýrským uměním z pohledu stavbyvedoucího?

Jednoznačně to bylo plánování a koordinace realizace stavby za provozu. Druhým nejnáročnějším úkolem byl termín výstavby. Hlavním koordinátorem všech činností a partnerů výstavby (investor, projektant, dozor, dodavatelé) byl ředitel stavby Ing. Michal Tulpa. Dohled nad realizací stavby zajišťovali čtyři stavbyvedoucí. Já jsem měl společně s Karlem Volfem na starosti pozemní stavby, objekty kolejové dopravy vedl Ing. Petr Bron a dopravní stavby Petr Holba. Splnit veškeré potřeby, požadavky a podmínky všech pracovišť vozovny tak, aby došlo k co nejmenšímu omezení provozu a zároveň se vyhovělo uživatelům v požadavcích na budoucí stav, opravdu nebylo snadné. Museli jsme společně eliminovat dopady nepředpokládaných překážek na harmonogram výstavby. V našem konkrétním případě, kdy jsme odstraňovali a postupně nahrazovali budovu z roku 1943, která byla v průběhu let několikrát dostavěna a upravena, se takových nečekaných komplikací objevila celá řada.

Výstavba probíhala za skoro plného provozu tramvajové vozovny. Jak to bylo náročné?

Koordinace prostoru staveniště byla přinejmenším stejně náročná jako plánování harmonogramu prací. Areál musel omezeně fungovat a nemohla nastat situace, při které by se ocitla vozovna bez elektrického proudu, případně bez části trolejového vedení, byť provizorně vybudovaného. Přinášelo to různá úskalí. Například původní měnírna, která zajišťuje napájení vozovny a přilehlých trolejí na městských komunikacích, se nacházela v malém objektu, jenž se půdorysně vyskytoval přesně v místě budoucí administrativní budovy obsahující novou měnírnu. Tato nová třípodlažní budova musela být postavena v rozsahu dvou třetin. Přednostně byla realizovaná přízemní a podzemní část pro měnírnu. Po spuštění a uvedení do zkušebního provozu mohla být teprve původní měnírna odpojena, zdemolována a nová administrativní budova dostavěna.

V průběhu realizace byl nutný intenzivní kontakt se zaměstnanci a musím říct, že obecně z jejich strany panovalo pochopení pro mnohá jejich omezení a „nepříjemnosti“ spojené s prací uprostřed demolic a výstavby. V mnoha případech, kdy docházelo z naší strany ke zpřesnění postupu výstavby, nám zaměstnanci vozovny pomohli a vyšli vstříc.

Proč realizace trvala tři roky?

Zmíněné tři roky zahrnují dobu vyhotovení realizační dokumentace, samotnou výstavbu, předběžné užívání dílčích stavebních objektů i zkušební provoz. Vytvořit realizační projektovou dokumentaci v průběhu výstavby bylo u této zakázky poměrně náročné. Nutno podotknout, že původní zahájení mělo proběhnout od července 2020 s původním termínem dokončení do konce listopadu 2022. K samotnému převzetí staveniště a vlastnímu zahájení prací došlo až v říjnu 2020. Přes všechna uvedená úskalí, jako byl covid, cenová krize a válka na Ukrajině, se stavbu podařilo dokončit a předat do užívání v únoru 2023. Ukončení zkušebních provozů a předběžných užívání stavebních objektů a dosažení kolaudace proběhlo v říjnu 2023.

Jak fungovala spolupráce mezi zhotovitelem, projektantem a zástupcem stavebníka?

Osobně jsem nad míru spokojený s prací realizačního týmu generálního zhotovitele i ostatních partnerů. Hlavním bodem úspěšné realizace byla nadstandardně dobrá spolupráce našeho týmu se zástupcem investora panem Ondovčákem včetně všech zapojených pracovišť vozovny. Zásluhy nemohu odepřít ani projektantovi a příslušným orgánům státní správy a dalším účastníkům výstavby. Úspěšné dokončení je také mimo jiné zásluhou všech poddodavatelů generálního zhotovitele.

Jste spokojený s výsledkem?

I díky ohlasům odborné veřejnosti si dovolím výsledek hodnotit velice pozitivně.

Předání ceny

Předání ceny dne 19. října na Shromáždění delegátů ČKAIT v hotelu Pyramida v Praze. Zleva ministr dopravy ČR Martin Kupka, vrchní ředitel MPO Ing. Eduard Muřický, ředitel stavby Ing. Michal Tulpa z Metrostav a.s. a dva hlavní stavbyvedoucí Ing. Petr Bron z TSS GRADE a.s. a Petr Holba z BERGER BOHEMIA a.s.
Předání ceny dne 19. října na Shromáždění delegátů ČKAIT v hotelu Pyramida v Praze. Zleva ministr dopravy ČR Martin Kupka, vrchní ředitel MPO Ing. Eduard Muřický, ředitel stavby Ing. Michal Tulpa z Metrostav a.s. a dva hlavní stavbyvedoucí Ing. Petr Bron z TSS GRADE a.s. a Petr Holba z BERGER BOHEMIA a.s.

Přílohy

Číslo přihlášky: 55

Lokalita
Slovanská alej 35, Plzeň
Typ stavby
Dopravní stavby
Přihlašovatel
Ing. Miroslav Záhoř (ČKAIT 0201692, IP00) – hlavní stavbyvedoucí, oblast Plzeň
Projektant
METROPROJEKT Praha a.s.
Zaměstanci
Ing. Jan Kočí (ČKAIT 0012141, IT00) – hlavní inženýr projektu
Ing. Jaroslav Čipera – architektonický návrh
Mott MacDonald CZ, s.r.o.
Zaměstanci
Ing. Ondřej Mareš (ČKAIT 0014388, ID00) – kolejové řešení
Agile Consulting Engineers s.r.o.
Zaměstanci
Jan Tomšů, MSc CEng (ČKAIT 3000257, IS00) – statika betonových konstrukcí
METROPROJEKT Praha a.s.
Zaměstanci
Ing. Miroslav Klimt – statika ocelových konstrukcí
Spolupráce
Plzeňské městské dopravní podniky, a.s.
Zaměstanci
Ing. Pavol Ondovčák (ČKAIT 0009019, ID00) – vedoucí přípravy a rozvoje investic
Zhotovitel
Metrostav a.s.
Zaměstanci
Ing. Michal Tulpa – ředitel stavby
Ing. Miroslav Záhoř (ČKAIT 0201692, IP00) – hlavní stavbyvedoucí
BERGER BOHEMIA a.s.
Zaměstanci
Petr Holba (ČKAIT 0009336, TD02) – stavbyvedoucí
Karel Volf (ČKAIT 0301618, SP00) – stavbyvedoucí
TSS GRADE, a.s., TSS GRADE, a.s. pobočka Česká republika
Zaměstanci
Ing. Petr Bron (ČKAIT 3000219, TD01, TD02) – stavbyvedoucí
Stavebník
Plzeňské městské dopravní podniky, a.s.
Technický dozor
Ing. Luboš Luhový (ČKAIT 0200977, IP00)
SGS Czech Republic, s.r.o.
Zaměstanci
Ing. Otakar Loch (ČKAIT 0007873, ID00)
Jan Holub (ČKAIT 0201335, TD02, TM00)
Zahájení projektových prací
2019
Vydání stavebního povolení
květen 2020
Počátek výstavby
říjen 2020
Dokončení
únor 2023
Cena bez DPH
1 876 118 691 Kč
Ocenění
Stavba roku, 2023
Adapterra Awards, kategorie pracovní prostředí, 2023
Global Light Rail Awards, Project of the Year (> € 50 m), 2022
Fotografie
Metrostav a.s., SITMP