Rekonstrukce Staroměstského jezu na Vltavě v Praze
Cena Inženýrské komory
Rekonstrukce Staroměstského jezu v pohledově exponované lokalitě centra Prahy mu navrátila jeho historickou podobu i konstrukci a odstranila některé nevhodné minulé stavební zásahy. Obnovila se tím jeho životnost a bezpečnost na další desítky let. V jeho základech se našly piloty starší více než 500 let.
Více o stavbě
Ambicí návrhu a následně realizace byla vnější čistá podoba přelivné plochy pevného jezu tradičně v Čechách uplatňované konstrukce od 13. až cca do poloviny 20. století, která právě podle Staroměstského jezu získala název „jezy pražského typu“.
Tato konstrukce se sestává ze skloněných ploch mohutného dřevěného roštu načepovaného na dřevěné zaberaněné piloty do podzákladí. Výplň oken roštu tvořily bloky kamenů, mírně vyvýšených s ohledem na převádění ledů a plavenin. Před jezem, a někdy i kratší pod ním, byla zaberaněna dřevěná štětová stěna.
Místo nevhodného betonu dubový rošt a lámaný kámen
V podzákladí jezu bylo při realizaci zastiženo enormní množství historicky často natěsno zaberaněných pilot různého fyzického stavu a zjištěného stáří (v rámci archeologického dohledu) z více než pěti století.
Některé historické stavební zásahy v bližší historii byly pro jez přínosné – zatěsnění návodní štětovou stěnou. Naopak některé zásahy byly vzhledově devastující – betonové výplně namísto kamenných, dolní částečně viditelná často velmi nepravidelně zaberaněná štětová stěna v 60. letech minulého století.
Novější a fyzicky pod vodou zachovalé piloty byly využity i pro kotvení obnovené horní roštové konstrukce průchodem zřízené vyztužené základové betonové desky, v jejímž rámci došlo i ke spřažení stávající horní a dolní štětové stěny. Na desce byl obnoven mohutný dubový rošt z profilů 30 × 30 cm, byly využity tradiční tesařské spoje přeplátování a „na rybinu“, kdy i pojistnými prvky tesařských spojů jsou jen dřevěné kolíky.
Soulad moderních a historických technologií
Materiál dubu pro rošt byl na základě tradičních starých technologických doporučení pokácen s významným časovým předstihem a uložen až do doby osazení pod vodu. Pro kotvení roštu k podkladu byly převážně využity původní fyzicky zachovalé dubové piloty, kdy původní již poškozený horní plochý čep byl nahrazen pomocí nerezové CKT, kotvené zálivkou ve vývrtech zvolených pilot.
Rošt pak byl dotažen pohledovou, mírně vypouklou podložkou s přivařeným spojníkem a zahloubením. Do oken roštu byly následně na zálivku osazeny sestavy zpravidla 2 až 3 žulových bloků s lámaným bosírovaným povrchem, mírně vyvýšeným nad úroveň roštu s cílem optického čeření přepadového paprsku nižších průtoků.
V koruně jezu a liniově vyrovnané odtrhové hraně byly osazeny pemrlované čisté kopáky. V předprsí jezu byly zřízeny prvky k osazení provizorního hrazení pro účely revizí či drobné údržby stavby, podle potřeby kdekoli po délce jezu.
Hodnocení poroty
Porota ocenila citlivý návrh rekonstrukce nejstaršího jezu ve střední Evropě, který se po více než 50 letech navrátil do původní podoby jezu tzv. pražského typu.
Na otázky odpovídá
Ing. Daniel Vaclík
hlavní projektant
VH-TRES spol. s r.o.
Jaké to je mít možnost navrhnout opravu nejstaršího jezu ve střední Evropě ze 13. století, který je je hned vedle Karlova mostu v Praze?
Byla to samozřejmě jedinečná a těžko opakovatelná výzva. Lokalitou, velmi tradičními materiály a především uvědoměním si dlouhé historie této vodní stavby, která se stala základním vzorem pro výstavbu dalších jezů tzv. pražského typu minimálně v celé oblasti zemí Koruny České. Pro tzv. pražský jez je typická dřevěná roštová konstrukce, která je načepovaná na zaberaněné piloty s výplní oken roštu velkými kamennými bloky. Bohužel v šedesátých letech minulého století byla provedena poměrně necitlivá oprava, která jez do určité míry „pohledově poškodila“. Okna dřevěného roštu byla tehdy hladce vybetonována. Dolní zaberaněná štětová stěna odtrhové hrany byla především v levém poli značně „křivolaká“ a neodpovídala původnímu stavu.
Co by se stalo, kdyby se tato oprava za 110 mil. Kč nerealizovala?
Dřevěný rošt jezu byl po datu fyzické životnosti a byl poškozen. Čepové spoje byly často vyhnilé. V jezové koruně byly zjevné průlehy a betonová odtrhová hrana byla poškozená. Poškození dřevěné roštové konstrukce hrozilo rozšířením lokálních devastací a podemílání výplní přelivné plochy jezu. Při velké vodě by se mohly některé části uvolnit a poškodit Karlův most či další objekty po vodě.
Jak se Vám spolupracovalo s pražskými památkáři?
Velmi dobře. Spolupráci určitě pomohla naše příprava. Znali jsme snad veškerou dostupnou historickou odbornou literaturu jezového stavitelství. Měli jsme i předchozí praxi z rekonstrukcí tohoto typu jezu.
Je časté, že od zahájení projektových prací do vydání stavebního prací uplyne jen jeden rok?
Samozřejmě vždy záleží na typu stavby, potenciálních problémech majetkoprávního vypořádání a dotčení zájmů v některých oblastí státní správy. Již v projektové přípravě jsme se intenzivně věnovali především problematice památkové ochrany a hledali jsme soulad s postojem Národního památkového ústavu k rekonstrukci. Zbylé aspekty problematiky rekonstrukce nebyly tak exponované.
Co bylo na přípravě výstavby tak složité, že trvala dva roky?
Složitou záležitostí bylo zajištění dvou základních materiálů pro rekonstrukci jezu. Jednak jsme potřebovali pro jezový rošt velké množství velmi kvalitního dubového dřeva velkého profilu 30 x 30 cm. Kácení dubového dřeva však není vhodné provádět v každém ročním období. A navíc bylo nutné zajistit i uložení dřeva ihned po pokácení na delší dobu pod vodu. Druhým problematickým materiálem byly velké žulové bloky s lámaným bosírovaným povrchem, které jsme potřebovali pro výplň oken roštu. Byly opravdu velké a potřebovali jsme jich hodně. Pro jejich výrobu musela být přijata speciální organizační a technologická opatření v lomech vybraného dodavatele kamene.
Proč i samotná realizace trvala dva roky?
Práce na vodě znamená omezení aktuálními hydrologickými podmínkami. Povodňová situace několikrát přerušila stavební práce. Staveniště v historickém centru hlavního města bylo navíc po zemi nepřístupné. Všechna doprava materiálů i osob probíhala po vodě. Postupovali jsme v etapách vždy tak, abychom „zajímkovali“ jen určitý úsek jezu. Nesměli jsme totiž významněji omezit průtočnost profilu řeky. Jez je navíc poměrně dlouhý – v koruně má téměř 300 m.
Pozná běžný návštěvník při procházce na Karlově mostě nebo na Smetanově nábřeží, že se na jezu něco změnilo?
Samozřejmě při velkých průtocích a velké tloušťce přepadového paprsku změnu neuvidíme. Nicméně v hlavní letní turistické sezóně, kdy jsou obvyklé spíše nižší průtoky, je tenčí přepadový paprsek na přelivné ploše jezu znatelně více čeřen a provzdušňován. Křivolakost odtrhové hrany jezu byla liniově vyrovnána. Okna obnoveného roštu byla opět osazena kamennými bloky s lámaným více či méně nerovným povrchem. Jez se vrátil do své původní podoby. Takže ano. I laik pozná, že se na konstrukci „pod vodou“ něco změnilo.
Jste spokojený s výsledkem?
Určitě jsem. Na stavbě se sešel kvalitní tým jak zhotovitele, tak i investorského řízení a kontroly stavby.
Předání ceny
Fotogalerie
Více o stavbě
Číslo přihlášky: 05
- Lokalita
- Staré město, Malá strana, historické centrum Prahy; Vltava ř.km. 53,18
- Typ stavby
- Vodní stavby
- Přihlašovatel
- Ing. Daniel Vaclík (ČKAIT 0100018, IV00) – hlavní projektant, oblast České Budějovice
- Projektant
- VH-TRES spol. s r.o.
- Zaměstanci
- Ing. Daniel Vaclík (ČKAIT 0100018, IV00) – hlavní projektant
- Zhotovitel
- Metrostav a.s.
- Zaměstanci
- Ing. Petr Brož (ČKAIT 0008272, IV00) – stavbyvedoucí
- Stavebník
- Povodí Vltavy, státní podnik
- Technický dozor
- Povodí Vltavy s.p.
- Zaměstanci
- Ing. Jan Šimůnek (ČKAIT 0012784, IV00)
- Ing. David Mareček (ČKAIT 0013045, IV00)
- Zahájení projektových prací
- duben 2018
- Vydání stavebního povolení
- duben 2019
- Počátek výstavby
- duben 2021
- Dokončení
- červen 2023
- Cena bez DPH
- 110 000 000 Kč
- Ocenění
- Vodohospodářská stavba roku, kategorie II (podkategorie nad 50 mil. Kč), Ocenění představenstva SVH ČR a SOVAK ČR za mimořádný přínos stavby pro vodní hospodářství, 2023
- Fotografie
- Metrostav a.s., Petr Adámek