Rekonstrukce Staroměstského jezu na Vltavě v Praze

Rekonstrukce Staroměstského jezu na Vltavě v Praze

Cena Inženýrské komory

Rekonstrukce Staroměstského jezu v pohledově exponované lokalitě centra Prahy mu navrátila jeho historickou podobu i konstrukci a odstranila některé nevhodné minulé stavební zásahy. Obnovila se tím jeho životnost a bezpečnost na další desítky let. V jeho základech se našly piloty starší více než 500 let. Více informací »

Hodnocení poroty

Porota ocenila citlivý návrh rekonstrukce nejstaršího jezu ve střední Evropě, který se po více než 50 letech navrátil do původní podoby jezu tzv. pražského typu.

Na otázky odpovídá

Ing. Daniel Vaclík

Ing. Daniel Vaclík

hlavní projektant

VH-TRES spol. s r.o.

Jaké to je mít možnost navrhnout opravu nejstaršího jezu ve střední Evropě ze 13. století, který je je hned vedle Karlova mostu v Praze?

Byla to samozřejmě jedinečná a těžko opakovatelná výzva. Lokalitou, velmi tradičními materiály a především uvědoměním si dlouhé historie této vodní stavby, která se stala základním vzorem pro výstavbu dalších jezů tzv. pražského typu minimálně v celé oblasti zemí Koruny České. Pro tzv. pražský jez je typická dřevěná roštová konstrukce, která je načepovaná na zaberaněné piloty s výplní oken roštu velkými kamennými bloky. Bohužel v šedesátých letech minulého století byla provedena poměrně necitlivá oprava, která jez do určité míry „pohledově poškodila“. Okna dřevěného roštu byla tehdy hladce vybetonována. Dolní zaberaněná štětová stěna odtrhové hrany byla především v levém poli značně „křivolaká“ a neodpovídala původnímu stavu.

Co by se stalo, kdyby se tato oprava za 110 mil. Kč nerealizovala?

Dřevěný rošt jezu byl po datu fyzické životnosti a byl poškozen. Čepové spoje byly často vyhnilé. V jezové koruně byly zjevné průlehy a betonová odtrhová hrana byla poškozená. Poškození dřevěné roštové konstrukce hrozilo rozšířením lokálních devastací a podemílání výplní přelivné plochy jezu. Při velké vodě by se mohly některé části uvolnit a poškodit Karlův most či další objekty po vodě.

Jak se Vám spolupracovalo s pražskými památkáři?

Velmi dobře. Spolupráci určitě pomohla naše příprava. Znali jsme snad veškerou dostupnou historickou odbornou literaturu jezového stavitelství. Měli jsme i předchozí praxi z rekonstrukcí tohoto typu jezu.

Je časté, že od zahájení projektových prací do vydání stavebního prací uplyne jen jeden rok?

Samozřejmě vždy záleží na typu stavby, potenciálních problémech majetkoprávního vypořádání a dotčení zájmů v některých oblastí státní správy. Již v projektové přípravě jsme se intenzivně věnovali především problematice památkové ochrany a hledali jsme soulad s postojem Národního památkového ústavu k rekonstrukci. Zbylé aspekty problematiky rekonstrukce nebyly tak exponované.

Co bylo na přípravě výstavby tak složité, že trvala dva roky?

Složitou záležitostí bylo zajištění dvou základních materiálů pro rekonstrukci jezu. Jednak jsme potřebovali pro jezový rošt velké množství velmi kvalitního dubového dřeva velkého profilu 30 x 30 cm. Kácení dubového dřeva však není vhodné provádět v každém ročním období. A navíc bylo nutné zajistit i uložení dřeva ihned po pokácení na delší dobu pod vodu. Druhým problematickým materiálem byly velké žulové bloky s lámaným bosírovaným povrchem, které jsme potřebovali pro výplň oken roštu. Byly opravdu velké a potřebovali jsme jich hodně. Pro jejich výrobu musela být přijata speciální organizační a technologická opatření v lomech vybraného dodavatele kamene.

Proč i samotná realizace trvala dva roky?

Práce na vodě znamená omezení aktuálními hydrologickými podmínkami. Povodňová situace několikrát přerušila stavební práce. Staveniště v historickém centru hlavního města bylo navíc po zemi nepřístupné. Všechna doprava materiálů i osob probíhala po vodě. Postupovali jsme v etapách vždy tak, abychom „zajímkovali“ jen určitý úsek jezu. Nesměli jsme totiž významněji omezit průtočnost profilu řeky. Jez je navíc poměrně dlouhý – v koruně má téměř 300 m.

Pozná běžný návštěvník při procházce na Karlově mostě nebo na Smetanově nábřeží, že se na jezu něco změnilo?

Samozřejmě při velkých průtocích a velké tloušťce přepadového paprsku změnu neuvidíme. Nicméně v hlavní letní turistické sezóně, kdy jsou obvyklé spíše nižší průtoky, je tenčí přepadový paprsek na přelivné ploše jezu znatelně více čeřen a provzdušňován. Křivolakost odtrhové hrany jezu byla liniově vyrovnána. Okna obnoveného roštu byla opět osazena kamennými bloky s lámaným více či méně nerovným povrchem. Jez se vrátil do své původní podoby. Takže ano. I laik pozná, že se na konstrukci „pod vodou“ něco změnilo.

Jste spokojený s výsledkem?

Určitě jsem. Na stavbě se sešel kvalitní tým jak zhotovitele, tak i investorského řízení a kontroly stavby.

Předání ceny

Předání ceny dne 19. října na Shromáždění delegátů ČKAIT v hotelu Pyramida v Praze. Zleva ředitelka odboru stavebního řádu MMR Ing. Žanet Hadžić, ministr dopravy ČR Martin Kupka, předseda ČKAIT Ing. Robert Špalek, cenu v zastoupení převzal člen představenstva ČKAIT Ing. Michal Drahorád, Ph.D.
Předání ceny dne 19. října na Shromáždění delegátů ČKAIT v hotelu Pyramida v Praze. Zleva ředitelka odboru stavebního řádu MMR Ing. Žanet Hadžić, ministr dopravy ČR Martin Kupka, předseda ČKAIT Ing. Robert Špalek, cenu v zastoupení převzal člen představenstva ČKAIT Ing. Michal Drahorád, Ph.D.

Přílohy

Číslo přihlášky: 05

Lokalita
Staré město, Malá strana, historické centrum Prahy; Vltava ř.km. 53,18
Typ stavby
Vodní stavby
Přihlašovatel
Ing. Daniel Vaclík (ČKAIT 0100018, IV00) – hlavní projektant, oblast České Budějovice
Projektant
VH-TRES spol. s r.o.
Zaměstanci
Ing. Daniel Vaclík (ČKAIT 0100018, IV00) – hlavní projektant
Zhotovitel
Metrostav a.s.
Zaměstanci
Ing. Petr Brož (ČKAIT 0008272, IV00) – stavbyvedoucí
Stavebník
Povodí Vltavy, státní podnik
Technický dozor
Povodí Vltavy s.p.
Zaměstanci
Ing. Jan Šimůnek (ČKAIT 0012784, IV00)
Ing. David Mareček (ČKAIT 0013045, IV00)
Zahájení projektových prací
duben 2018
Vydání stavebního povolení
duben 2019
Počátek výstavby
duben 2021
Dokončení
červen 2023
Cena bez DPH
110 000 000 Kč
Ocenění
Vodohospodářská stavba roku, kategorie II (podkategorie nad 50 mil. Kč), Ocenění představenstva SVH ČR a SOVAK ČR za mimořádný přínos stavby pro vodní hospodářství, 2023
Fotografie
Metrostav a.s., Petr Adámek