Jižní tangenta České Budějovice (km 0,000 – km 2,706)
Čestné uznání
Jižní tangenta České Budějovice (km 0,000 – km 2,706) je liniovou stavbou dopravní infrastruktury. Hlavní trasou této stavby je silnice II/143, která propojuje stávající silnici I/3 (výhledově silnice II. třídy) a dálnici D3. Stavba se na D3 napojuje v úseku 0310/II Hodějovice – Třebonín. Místem napojení je mimoúrovňové křížení MÚK Roudné.
Více o stavbě
Výstavbou této silnice společně se zprovozněním dálnice D3 v úseku mezi Roudným a Úsilným dochází k výraznému snížení intenzity dopravy v intravilánu města České Budějovice. Pro kapacitní, bezpečné a komfortní napojení Českých Budějovic na dálnici D3 však bylo nutné vypořádat se s blízkostí řeky Vltavy, velkým objemem zemních prací, přeložkou dvou železničních tratí a velkého množství inženýrských sítí.
Stavba začíná okružní křižovatkou na silnici I/3 u Plané, vede na okraji Včelné a na D3 se napojuje mimoúrovňovou křižovatkou v Roudné. Na 2,7 km dlouhé trase tangenty najdeme dvě okružní křižovatky, šest mostů (z toho tři železniční), sloučenou cyklostezku s chodníkem pro pěší, dvě lávky a 300 m protihlukových stěn. K technicky nejsložitější části patří šestiramenná okružní „maxikřižovatka“ elipsovitého tvaru mezi Včelnou a Rožnovem, nad níž vede po dvou mostech místní cyklostezka a jednokolejná železniční trať.
Hodnocení poroty
Ocenění bylo uděleno za projektové řešení liniové dopravní stavby a souvisejících staveb včetně netradičního pojetí okružní křižovatky Lidická–Včelná s železničním viaduktem a cyklostezkou.
Na otázky odpovídá
Pavel Kačírek
manažer projektu
PRAGOPROJEKT, a.s.
Je nějaká jiná dopravní stavba, kde by byl tak vysoký počet různých stavebních objektů na jeden kilometr?
U dálničních staveb se občas podobná situace naskytne, ale u silnice II. třídy jsme se s tím zatím nesetkali. Stavba je složena ze standardních stavebních objektů. Náročné ale bylo poskládat všechny stavební objekty těsně vedle sebe tak, aby bylo umožněno vedení dopravy v době výstavby.
Jsou dva roky projektové přípravy takto náročné stavby hodně nebo málo?
Podle mého názoru je to spodní minimum. Při „týmové“ spolupráci všech zúčastněných se to však zvládnout dá.
Jak moc se musel měnit či upravovat projekt v průběhu realizace stavby?
Koncepce projektu definitního stavu zůstala téměř beze změny, u provizorních stavů se muselo pružně reagovat na aktuální potřeby pro vedení pěší, cyklistické a automobilové dopravy stavbou. Dále bylo nutno zohlednit aktuální možnosti výluk na obou tratích Správy železnic.
Předání ceny
Fotogalerie
Více o stavbě
Číslo přihlášky: 49
- Lokalita
- od komunikace I/3 ke komunikaci D3 MUK Roudné
- Typ stavby
- Dopravní stavby
- Přihlašovatel
- Pavel Kačírek (ČKAIT 0101991, SD02) – manažer projektu, oblast České Budějovice
- Projektant
- PRAGOPROJEKT, a.s.
- Zaměstanci
- Eva Dostálová
- Zhotovitel
- COLAS, a.s.
- Zaměstanci
- Michal Kořínek
- Stavebník
- Jihočeský kraj
- Zahájení projektových prací
- listopad 2019
- Fotografie
- Petr Adámek











