Rekonstrukce výpravní budovy v železniční stanici Praha, hlavní nádraží
Finalista
Projektová dokumentace 1. etapy citlivým způsobem řeší opravu (rekonstrukci) interiérů 1. PP, 1. NP a mezaninu severní části historické Fantovy budovy. Zároveň byl řešen i poněkud „neučesaný“ prostor před severní stranou budovy – pracovně je tento prostor nazýván „dvoranou“ sloužící pro umístění technologického objektu. V rámci rekonstrukčních prací byla zároveň část technologií (vzduchotechnika a chlazení) umístěna v půdním prostoru rekonstruované části historické budovy.
Více o stavbě
V této etapě tak byl navrácen původní historický vzhled Chodbě, Kavárně, Velkému a Sloupovému sálu, VIP salonku a byla provedena příprava pro umístění obchodní/nájemní jednotky v suterénu budovy. Technologie instalované v této etapě pokrývají zároveň kapacitní přípravu pro navazující etapu rekonstrukce.
V některých částech byly provedeny poměrně rozsáhlé statické zásahy do nosných konstrukcí budovy, díky kterým bylo nutné navrhnout atypická/neobvyklá řešení. V rámci realizace tak byly provedeny např. prvky speciálního zakládání pro zajištění opěrné stěny vůči kolejišti či vůči magistrále, podchycení stávajících základů a provedení nových základových konstrukcí pro dodatečně vestavěné konstrukce. Z důvodu uvolnění dispozic v 1. PP byly, do stávajících nosných konstrukcí, provedeny značně rozměrné otvory, jež bylo nutné zajistit ocelovými rámovými konstrukcemi.
Z konstrukčního hlediska stojí za zmínku sanace Kleinových stropů, technologické kanály propojující technologický objekt ve dvoraně se stávající historickou budovou či umístění technologií TZB v půdním prostoru (tedy v konstrukci krovu nad řešenými sály). Umístění technologií do půdního prostoru a technologického objektu ve dvoraně, ušetřilo v interiéru cenné plochy v interiéru využitelné pro veřejnost. Výsledkem je to, že technologie jsou běžnému návštěvníkovi skryty a zároveň došlo k výrazné kultivaci prostoru před severní fasádou historické budovy.
Z hlediska komfortu jsou všechny sály, VIP salonek i chodba nuceně větrány, chlazeny a vytápěny kombinací historizujících otopných těles a podlahového vytápění. Sály jsou zároveň vybaveny audio-video technikou či ambientním osvětlením pro uspokojení potřeb celého spektra různorodého využití. Myšleno bylo i na osoby se sníženou schopností orientace, neboť veškeré veřejné prostory jsou vybaveny indukčními smyčkami.
V rámci obnov interiéru byly provedeny citlivé restaurátorské práce, při kterých byly obnoveny secesní malby, plastické prvky, štuková výzdoba a historický státní znak, který měl údajně vítat prezidenta Masaryka.
Etapa navazuje na již provedenou obnovu obálky a předchází navazující druhé etapě, která obnovuje zbylé části historické budovy. V rámci rekonstrukce tak byla nejen kompletně modernizována technologická vybavení řešené části objektu, ale byla provedena i příprava pro navazující etapu.
Fotogalerie
Více o stavbě
Číslo přihlášky: 63
- Lokalita
- Wilsonova 300/8, 120 00 Praha 2 - Vinohrady
- Typ stavby
- Pozemní stavby
- Přihlašovatel
- Ing. Martin Hulan (ČKAIT 0013781, IP00) – hlavní inženýr projektu, oblast Praha
- Projektant
- DIGITRY ART TECHNOLOGIES s.r.o.
- Zaměstanci
- Ing. Václav Ráček, Ph.D. (ČKAIT 0014197, IG00)
- Ing. Patrik Babínek
- Zhotovitel
- AVERS, spol. s r.o.
- Zaměstanci
- Ing. Zdeněk Očenášek (ČKAIT 0013344, TP00) – projektový manažer
- Ing. Zdeněk Staněk – vedoucí projektu
- STRABAG Rail a.s.
- Zaměstanci
- Ing. Aleš Mudroch – vedoucí projektu
- Ing. Petr Frýda (ČKAIT 0012821, SP00) – stavbyvedoucí
- Stavebník
- Správa železnic, státní organizace
- Technický dozor
- Správa železnic, státní organizace
- Zaměstanci
- Ing. František Bouda, DiS (ČKAIT 0300829, SP00)
- Zahájení projektových prací
- září 2020
- Vydání stavebního povolení
- září 2021
- Počátek výstavby
- listopad 2021
- Dokončení
- listopad 2023
- Cena bez DPH
- 550 000 000 Kč