Projekt – Přestupní železniční terminál v Jihlavě
Finalista
Multimodální přestupní terminál Jihlava se nachází u obce Pávov v místě křížení vysokorychlostní (VRT) a konvenční železniční trati. Zajišťuje komfortní přestup nejen mezi vlaky, ale i dalšími druhy dopravy. Jednoduchá hmota terminálu úsporně umístěná do náspu VRT umožňuje snadný přestup mezi jednotlivými typy dopravy a zároveň spolu s parkovacími a dopravními plochami v různých výškových úrovních přirozeně navazuje na okolní krajinu.
Více o stavbě
Terminál je snadno dostupný pro hromadnou, individuální a cyklistickou dopravu, součástí je napojení na stávající infrastrukturu, včetně dálnice D1. Složité šikmé přemostění dálnice tratí VRT je řešeno elegantní soustavou jednoduchých otevřených galerií, které jsou nejen citlivé k okolní krajině, ale stejně jako celé řešení trati v maximální možné míře na náspu s jednoduchými mosty znamenají výraznou ekonomickou úsporu oproti jiným, technicky náročným řešením.
Budova terminálu je navržena jako monolitická železobetonová konstrukce kombinující stěnové a tyčové vertikální nosné prvky a ploché stropní desky s průvlaky.
Terminál je navržen jako energeticky mimořádně úsporná stavba. Koncepčně pracuje s přirozenou ochranou před tepelnými ztrátami a zisky, jakou vytváří především velké přesahy střech nad prosklenými průčelími, umístění objektu v zemním náspu a vhodná orientace – prosklené fasády jsou exponovány k jihu a severu. Toto přirozeně udržitelné a energeticky úsporné ustrojení kombinuje s užitím materiálů s výbornými tepelně-izolačními vlastnostmi vč. parametrů skla. Budova je řízeně větrána, vytápěna a v případě potřeby také chlazena. Pro to budou navrženy klimaticky udržitelné systémy a technologie využívající rekuperaci a obnovitelné zdroje energie. Střechy zastávek hromadné dopravy jsou osazeny fotovoltaickými panely.
Parkoviště jsou v půdorysném tvaru nálevky umístěna vedle sebe ve 2 úrovních propojených rampou. Páteřní chodníky obou úrovní jsou situovány nad sebou v ose nálevky a směřují ke středu průčelí terminálu. Spodní chodník je krytý. Kryté hlubokým přesahem střechy je také celé vstupní předpolí terminálu. Před ním jsou na obou úrovních předpolí chráněny obloukovými liniemi zastřešení umístěny nástupiště hromadné dopravy, taxislužby a stání K+R.
V návrhu je kladen důraz na vybudování dvou přístupových tras pro motorovou dopravu, z nichž každá má jiné primární určení, přičemž jsou vzájemně zastupitelné. Pro napojení terminálu VRT ze severní strany je navržena přístupová komunikace zaústěná do turbo-okružní křižovatky na silnici I/38, což si vyžádalo také přeložení větví mimoúrovňové křižovatky ze severovýchodního do severozápadního kvadrantu MÚK. Jižně od terminálu na ulici Pávovská pak vznikne nová jednopruhová okružní křižovatka.
Přemostění VRT přes dálnici D1 a kolektorový pás je řešeno třípolovou konstrukcí typu galerie s kolmým rozpětím 18,0+16,5+13,5 m a s délkou nosné konstrukce 170,5 m. Umístění podpěry 2 ve středovém pásu dálnice vyžaduje odsunutí levého (severního) pásu dálnice o cca 2 m s následným dopadem na levostranné rozšíření dvou stávajících dálničních mostů o cca 0,5 m. Nosnou konstrukci tvoří předpjatá betonová desková konstrukce šířky 19,5 m, která je po délce doplněna vynášecími předpjatými betonovými nosníky proměnné délky. Podpěry tvoří železobetonové stěnové prvky, které jsou mimo násypová tělesa vylehčeny kombinací železobetonových sloupových prvků a předpjatých betonových trámů.
Fotogalerie
Více o stavbě
Číslo přihlášky: 60
- Lokalita
- Jihlava-Pávov
- Typ stavby
- Dopravní stavby
- Přihlašovatel
- Ing. Petr Krajča (ČKAIT 0014582, ID00) – projektant, oblast Praha
- Projektant
- Pelčák a partner architekti, s.r.o.
- Zaměstanci
- prof. Ing. arch. Petr Pelčák (ČKA 00172, A.0) – architektonický návrh
- Ing. arch. Jan Sochor (ČKA 03468, A.1) – architektonický návrh
- HBH Projekt spol. s r.o.
- Zaměstanci
- Ing. Marek Kačenák (ČKAIT 3000062, ID00) – projektant
- Link projekt s.r.o.
- Zaměstanci
- Ing. Stanislav Brtáň (ČKAIT 1004776, IM00) – mostní objekty, galerie
- Stavebník
- Česká republika – Správa železnic, státní organizace
- Zahájení projektových prací
- září 2023