Modernizace plavebních komor na vodním díle Gabčíkovo
Jednalo se o komplexní renovaci technologie plavebních komor s přidruženými stavebními pracemi pro zvýšení bezpečnosti a intenzity vodní dopravy na vodním díle Gabčíkovo. Plavební komory Gabčíkovo jsou v součtu svých parametrů, tj. rozměru, spádu a rychlostem plnění a prázdnění unikátem v celosvětovém měřítku. Tomu také odpovídaly dimenze konstrukcí, komplikované pracovní podmínky a důraz na kvalitu.
Více o stavbě
Celkově byly provedeny výměny většiny ocelových konstrukcí spolu s armatury zdí (dolní vrata, horní vrata, záskoková klapka, regulační uzávěry, drážky šachet provizorního hrazení, drážky plavajících úvazů, provizorní hrazení atd.) dále pak hydraulických systémů, motorické instalace a řídícího systému a stavebních prací (sanace podzákladí, sanace dilatačních a pracovních spár apod.).
Největší pozornost budily práce na dolních vratech, jelikož jsou umístěna přímo pod mostem, který je přístupný veřejnosti a „exkurze“ probíhají celoročně. Jedná se o uzavřenou deskovou konstrukci rozměrů cca 19 × 21 m a hmotnosti téměř 500 t. Konstrukce byla rozdělena na 4 svislé pásy tak, aby byly dopravitelné z výrobního závodu Metrostavu v Praze v Horních Počernicích, což odpovídá necelým 400 km.
Taktéž musel být brán zřetel na možnosti montáží na staveništi, které bylo omezeno a především je část vrat umístěna pod mostem. Podle toho byl zvolen postup potupného sestavování křídla vrat na zavážecí dráze a po sestavení a svaření byly s využitím hydraulika zasunuty pod most do pozice nových ložisek a začepovány.
Spolu s novými ocelovými konstrukce bylo nutné provést stavební připravenost, což ve většině případech znamenalo vybourat původní ocelové armatury konstrukcí, které byly zality a provázány s primárním betonem. Po odstranění ocelové a zálivkové části bylo provedeno trnování pro novou ŽB výztuž a kotvení k uchycení nových armatur.
Některé kotvy dosahovaly hloubek jádrových vrtů až 9 m do primárních betonů. Protože hustota provázání výztuže, kotvení spolu s vlastní ocelovou částí armatur byla značná, byl při zpětné zálivce využíván především samozhutnitelný beton s účastí technologa, aby byla zajištěna kvalita zalití meziprostorů.
« Hlasujte pro stavbu, která
získá Cenu veřejnosti!
Fotogalerie
Více o stavbě
Číslo přihlášky: 14
- Lokalita
- Gabčíkovo, Trnavský kraj
- Typ stavby
- Vodní stavby
- Přihlašovatel
- Ing. Radek Liška, Ph.D. (0402192, IP00, IT00) – manažer projektu, oblast Praha
- Projektant
- Aquatis a.s.
- Zaměstanci
- Ing. Michael Trnka, CSc. (0000433, IV00) – hlavní projektant
- SC Statik, s.r.o.
- Zaměstanci
- Ing. František Škvarka – ocelové konstrukce
- Fakulta stavební VUT v Brně, Ústav betonových a zděných konstrukcí
- Zaměstanci
- doc. Ing. Miloš Zich, Ph.D. (1003835, IP00, IS00) – betonové konstrukce
- Hydrotechnika STU, s.r.o.
- Zaměstanci
- doc. Ing. Ľudovít Možiešik, PhD. – hydrotechnika
- Zhotovitel
- Metrostav a.s.
- Zaměstanci
- Ing. Radek Liška, Ph.D. (0402192, IP00, IT00, TP00) – vedoucí projektu
- Ing. Ivan Škripeň – představitel zhotovitele
- Ing. Miroslav Potočný – specialista kvality
- Ing. Daniel Riedl (0008731, IM00) – vedoucí projektu, hlavní OK
- Ing. Martin Benda (0014806, IP00) – construction manager
- Stavebník
- Vodohospodářská výstavby s.p.
- Zahájení projektových prací
- únor 2019
- Vydání stavebního povolení
- červen 2019
- Počátek výstavby
- červen 2019
- Dokončení
- prosinec 2023
- Cena bez DPH
- 4 000 000 000 Kč