Modernizace plavebních komor na vodním díle Gabčíkovo

Modernizace plavebních komor na vodním díle Gabčíkovo

Čestné uznání

Plavební komory Gabčíkovo jsou v součtu svých parametrů, tj. rozměru, spádu a rychlostem plnění a prázdnění unikátem v celosvětovém měřítku. Komplexní renovace technologie plavebních komor s přidruženými stavebními pracemi umožnila zvýšit bezpečnost a intenzitu vodní dopravy na vodním díle Gabčíkovo. Dimenze konstrukcí, komplikované pracovní podmínky, krátký termín na realizaci, vysoká kvalita prací, technologií i materiálů činí tuto stavební zakázku opravdu mimořádnou. Více informací »

Hodnocení poroty

Porota ocenila komplexní modernizaci plavebních komor vodního díla Gabčíkovo, spočívající zejména ve výměně všech ocelových konstrukcí na obou komorách s gigantickými horními a dolními vraty.

Na otázky odpovídá

Ing. Radek Liška, Ph.D.

Ing. Radek Liška, Ph.D.

manažer projektu

Metrostav a.s.

Mezi zahájením projektových prací a dokončením díla uběhlo téměř pět let. Je to u takto náročné zakázky za 4 mld. Kč dlouhá, nebo krátká doba?

Doba to byla velmi krátká. Původní harmonogram realizace pravé a levé komory vč. zpracování projektové dokumentace počítal jen s 1 065 dny. Skutečnost byla 1 757 dní, tedy přes 4,5 roku. Plánovaný termín byl extrémně napjatý, chyběl prostor k řádné přípravě, a tedy i projektování. Zpracovat dokumentaci pro stavební povolení a získat jej je jedna věc, ale vypracovat současně s tím i prováděcí projekt je věc druhá. Jelikož značná část prací se týkala ocelových konstrukcí, bylo nezbytné zpracovat v dalším stupni i výrobní dokumentaci. Navíc při „rekonstrukci“ jsou vždy věci, které se objeví až dodatečně po odstranění původních konstrukcí apod. Požadované krátké termíny způsobovaly nervozitu u všech účastníků výstavby, což realizaci nijak neprospívalo.

Byly 4 mld. Kč původně předpokládaná cena, nebo došlo k jejímu navýšení?

Původní cena pro generálního dodavatele byla 149,9 mil. EUR. V průběhu prací na pravé komoře došlo k mírnému navýšení z titulu dodatečných prací, které investor požadoval. K výraznějšímu navýšení ceny díla došlo při realizaci levé komory, neboť zde byly zjištěny značné statické poruchy v systému plnění a prázdnění komory. To s sebou neslo mimo navýšení rozpočtu i prodloužení termínu realizace přibližně o 11 měsíců. Konečná cena díla je cca 166,6 mil. EUR. To odpovídá navýšení ceny díla asi o 11 %, což na takové významné a složité stavbě není příliš. Povinnost dodržet cenu vyplývala i ze zadání, kdy investor zvolil smluvní vztah založený na standardu Žlutého FIDICu a doplnil ho zvláštními ujednáními, která nám neumožnila zvýšené náklady příliš nárokovat.

Jaké to je získat zakázku na Slovensku? Využívali jste místní pracovníky?

Většinou to je podobné jako v Čechách. Vždycky je určitě lepší čerpat z vlastních řad pracovníků, kteří jsou zvyklí na systém a mají jisté návyky generálního dodavatele. Hlavní ocelové konstrukce dolních a horních vrat byly vyrobeny u kolegů z naší divize 3 v závodu v Horních Počernicích. Hlavní tým THP byl z větší části zastoupen Slováky. Někteří z nich již pracovali v některé společnosti ze skupiny Metrostav, ale i dost kolegů jsme museli dodatečně nabírat. Systém subdodavatelů byl namíchán částečně z Čech a ze Slovenska. Celkově ale musím říci, že spolupráce se slovenskými partnery byla ve většině případech velmi dobrá a konstruktivní. Zájem o spolupráci na tak významné stavbě byl veliký a myslím si, že všichni si odnesli neocenitelné zkušenosti.

Proč je toto technické dílo unikátní?

Když vedle sebe položíme vybrané parametry, jako jsou rozměry komory, překonávaný spád a systém plnění a prázdnění, tak se skutečně jedná o světový unikát. Pochopitelně jsou na světě komory větších rozměrů, ale ty již nepřekonávají výšku až 24 m apod.

Co byste na této realizaci označil za opravdové inženýrské umění?

Při realizaci se střetávaly dva světy. První ten stavební a druhý strojařský. První definuje určitě postupy a tolerance na své konstrukce, které jsou z pohledu toho druhého někde trošku jinde. Ve strojírenství se bavíme o tolerancích v horším případě desetinách milimetrů nebo milimetru. Něčeho takového se na stavbě v terénu dosahuje velmi obtížně, ne-li neproveditelně. Bylo tedy nutné nastavit takový systém, který protne tyto dva světy, aniž by jeden či druhý značně utrpěl.

Co bylo na realizaci modernizace nejnáročnější?

Mám pocit, že na projektu nebylo nic jednoduchého a těžko se vybírá to nejnáročnější. Velice náročný byl projekt nejen po technické stránce, ale i po formální a administrativní, tedy smluvní. O tom se moc nemluví. Proto bych rád zmínil, že v pozadí probíhal skutečně složitý proces od schvalování použitých materiálů přes provádění zkoušek až po zpracovávání nároků vůči investorovi. Někdy to vypadalo, že úplně nezáleží na tom, co se děje na stavbě, ale jaké papíry (dokumenty) jsou předkládány. Bohužel k tomu nepřispělo ani to, že smlouva založena na Žlutém FIDICu byla značně upravena zvláštními smluvními podmínkami.

Mohl byste stručně popsat, proč se muselo přistoupit k modernizaci?

Plavební komory na vodním díle Gabčíkovo byly uvedeny do provozu v průběhu roku 1992. Za tu dobu bylo komorami proplaveno značné množství plavidel (387 tis. do roku 2017). Jelikož jsou komory svými parametry skutečně unikátní, tak to s sebou nese i vysoké zatížení konstrukcí. Plavební komory se v průběhu provozu nevyhnuly problémům, kdy asi nejznámější byla havárie dolních vrat a v roce 1994 musela být vrata po havárii vyměněna. Během provozu až tedy téměř do roku 2019 probíhaly na komorách různé úpravy, opravy dílčích částí od hydraulických systémů přes řídicí systém až po ocelové konstrukce. To s sebou rozhodně pro vypsání komplexní inovace a modernizace přineslo neocenitelné zkušenosti a poznatky, které byly do zadání propsány.

Závěrem chci poděkovat všem kolegům, kteří se na díle podíleli, ať už z vlastních řad, projektantům, dodavatelům, ale i zástupcům investora, kde někteří pro plavební komory skutečně „dýchají“. Nakonec patří neopomenutelné díky vedení Metrostav a.s., že mi umožnili se na zakázce podílet a celou dobu v náš tým věřili a podporovali.

Předání ceny

Předání ceny dne 19. října na Shromáždění delegátů ČKAIT v hotelu Pyramida v Praze. Zleva předseda ČKAIT Ing. Robert Špalek, ředitelka odboru územně a stavebně správního MMR Ing. Ivana Jakoubková, člen představenstva ČKAIT Ing. Petr Dospiva, Ph.D, přihlašovatel stavby Ing. Radek Liška, Ph.D.
Předání ceny dne 19. října na Shromáždění delegátů ČKAIT v hotelu Pyramida v Praze. Zleva předseda ČKAIT Ing. Robert Špalek, ředitelka odboru územně a stavebně správního MMR Ing. Ivana Jakoubková, člen představenstva ČKAIT Ing. Petr Dospiva, Ph.D, přihlašovatel stavby Ing. Radek Liška, Ph.D.

Přílohy

Číslo přihlášky: 14

Lokalita
Gabčíkovo, Trnavský kraj
Typ stavby
Vodní stavby
Přihlašovatel
Ing. Radek Liška, Ph.D. (ČKAIT 0402192, IP00, IT00) – manažer projektu, oblast Praha
Projektant
Aquatis a.s.
Zaměstanci
Ing. Michael Trnka, CSc. (ČKAIT 0000433, IV00) – hlavní projektant
SC Statik, s.r.o.
Zaměstanci
Ing. František Škvarka – ocelové konstrukce
Fakulta stavební VUT v Brně, Ústav betonových a zděných konstrukcí
Zaměstanci
doc. Ing. Miloš Zich, Ph.D. (ČKAIT 1003835, IP00, IS00) – betonové konstrukce
Hydrotechnika STU, s.r.o.
Zaměstanci
doc. Ing. Ľudovít Možiešik, PhD. – hydrotechnika
Zhotovitel
Metrostav a.s.
Zaměstanci
Ing. Radek Liška, Ph.D. (ČKAIT 0402192, IP00, IT00, TP00) – vedoucí projektu
Ing. Ivan Škripeň – představitel zhotovitele
Ing. Miroslav Potočný – specialista kvality
Ing. Daniel Riedl (ČKAIT 0008731, IM00) – vedoucí projektu, hlavní OK
Ing. Martin Benda (ČKAIT 0014806, IP00) – construction manager
Stavebník
Vodohospodářská výstavby s.p.
Zahájení projektových prací
únor 2019
Vydání stavebního povolení
červen 2019
Počátek výstavby
červen 2019
Dokončení
prosinec 2023
Cena bez DPH
4 000 000 000 Kč
Fotografie
Metrostav a.s.