Lávka a cyklopropojení Dolní oblasti Vítkovice s centrem Ostravy
Nová cyklostezka jejíž součástí je, mimo dalších stavebních objektů, zejména nová lávka pro pěší a cyklisty propojující Slezskou Ostravu s národní kulturní památkou v Dolní oblasti Vítkovic, která přemosťuje kolejiště a řeku Ostravici. Obě nestejně dlouhá pole lávky 84,3 a 68,3 m jsou zavěšena na společném středním vetknutém příhradovém pylonu.
Více o stavbě
Dvě pole lávky jsou zavěšena na vysokém tuhém pylonu, který sestává ze 4 nárožníků. Příhradový vetknutý pylon o výšce 28 m v bočním pohledu ve tvaru písmene A je mírně skloněn k delšímu poli nad řekou. Na obou stranách jsou sloupy pylonu v příčném směru vykloněny vně o cca 10 stupňů. Z čelního pohledu je pylon vyztužen až ve vyšší polovině průhledným rombickým ztužidlem. Při pohybu po lávce jsou tak nerušené výhledy na vysokou pec, na kterou architekt lávku nasměroval.
Závěsy lávek jsou tvořeny jednopramennými lany průměru 36 mm uzavřené konstrukce z pozinkovaných drátů s vnitřní protikorozní výplní, která jsou zakončena rektifikovatelnou sestavou vysokopevnostních tyčí, což umožnilo rychlé a přesné předepnutí konstrukce do požadovaného tvaru.
Zajímavá je niveleta (tvar) konstrukce. Pole nad kolejištěm je z důvodu průjezdného profilu nadvýšené v oblouku a pro pole nad řekou zvolil architekt tvar oblouku opačného. Výsledkem je tak originální křivka, která zaujme jak při pohledu zvenčí, tak i při pohybu po lávce. Samotná lávka je tvořena bočními příhradovými nosníky a spodní ocelovou ortotropní mostovkou s přímopochozí izolací.
Hlubinné zakládání bylo poněkud dobrodružné. Celé území Dolních Vítkovic má dlouhou industriální minulost a velkou mocnost antropogenních navážek. Při vrtání pilot bylo nutné operativně reagovat na nemožnost realizace přesné polohy pilot podle projektu. V poměrně velkých hloubkách se naráželo na nevrtatelné překážky. Návrh a posouzení založení byly měněny ve velmi krátkém čase během realizace vrtných prací.
Montáž nosné konstrukce byla provedena osazením kompletních polí z montážní plochy do finální polohy jeřábem Liebherr LR1750 fy Hanyš. Jeřáb má úctyhodné parametry (max. nosnost: 750 t, max. vyložení: 136 m, max. výška zdvihu: 192 m). Opět bylo nutné řešit specifické prostředí staveniště. Pro zajištění dostatečné stability jeřábu na násypu z navážky (vysokopecní struska) byl proveden návrh vhodných sanačních opatření tak, aby maximální náklon jeřábu nepřesáhl zadanou limitní hodnotu.
Dále bylo nutné navrhnout vhodná sanační opatření pod skruží tvořící plochu pro odložení stabilizačního břemena jeřábu – „Superliftu“ tak, aby sedání základů této skruže nepřesáhlo definovanou hodnotu (20 mm) a aby byl celý prostor stabilitně vyhovující. Z hlediska návrhových požadavků bylo založení jeřábu zařazeno vzhledem k složitým a nestandardním IG poměrům a abnormálním rizikům v případě nerovnoměrného sedání nebo porušení stability do 3. geotechnické kategorie.
« Hlasujte pro stavbu, která
získá Cenu veřejnosti!
Fotogalerie
Více o stavbě
Číslo přihlášky: 08
- Lokalita
- Ostrava, Dolní Vítkovice
- Typ stavby
- Dopravní stavby
- Přihlašovatel
- Ing. Petr Nehasil (0007140, IM00) – projektant, oblast Praha
- Projektant
- AP Atelier
- Zaměstanci
- Ing. arch. Josef Pleskot (00118, A.0) – architektonický návrh
- Ing. arch. David Ambros – architektonický návrh
- Excon, a.s.
- Zaměstanci
- Ing. Vladimír Janata, CSc. (0001044, IM00, IS00) – projektant
- Mott MacDonald CZ, spol. s r.o.
- Zaměstanci
- Michal Mandik, DiS. – projektant
- Spolupráce
- Excon, a.s.
- Zaměstanci
- Ing. Jakub Janečko – projektant
- Ing. Jiří Lahodný (0013737, IM00) – projektant
- AP Atelier
- Zaměstanci
- Zdeněk Rudolf – architektonický návrh
- Zhotovitel
- FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby a.s.
- Excon, a.s.
- Stavebník
- Statutární město Ostrava
- Zahájení projektových prací
- leden 2021
- Vydání stavebního povolení
- leden 2022
- Počátek výstavby
- květen 2022
- Dokončení
- květen 2023
- Cena bez DPH
- 77 093 026 Kč
- Ocenění
- Stavba roku, Cena hlavního mediálního partnera, 2023