Lávka a cyklopropojení Dolní oblasti Vítkovice s centrem Ostravy
Čestné uznání
Nová cyklostezka, jejíž součástí je, kromě dalších stavebních objektů, zejména nová lávka pro pěší a cyklisty propojující Slezskou Ostravu s národní kulturní památkou v Dolní oblasti Vítkovic, která přemosťuje kolejiště a řeku Ostravici. Obě nestejně dlouhá pole lávky 84,3 a 68,3 m jsou zavěšena na společném středním vetknutém příhradovém pylonu.
Více o stavbě
Zajímavá je niveleta (tvar) konstrukce. Pole nad kolejištěm je z důvodu průjezdného profilu nadvýšené v oblouku a pro pole nad řekou zvolil architekt tvar oblouku opačného. Výsledkem je tak originální křivka, která zaujme jak při pohledu zvenčí, tak i při pohybu po lávce. Samotná lávka je tvořena bočními příhradovými nosníky a spodní ocelovou ortotropní mostovkou s přímo pochozí izolací.
Hlubinné zakládání bylo poněkud dobrodružné. Celé území Dolních Vítkovic má dlouhou industriální minulost a velkou mocnost antropogenních navážek. Návrh a posouzení založení byly měněny ve velmi krátkém čase během realizace vrtných prací.
Dvě pole lávky jsou zavěšena na vysokém tuhém pylonu, který sestává ze 4 nárožníků. Příhradový vetknutý pylon o výšce 28 m v bočním pohledu ve tvaru písmene A je mírně skloněn k delšímu poli nad řekou. Na obou stranách jsou sloupy pylonu v příčném směru vykloněny vně zhruba o 10 stupňů. Z čelního pohledu je pylon vyztužen až ve vyšší polovině průhledným rombickým ztužidlem. Při pohybu po lávce jsou tak nerušené výhledy na vysokou pec, na kterou architekt lávku nasměroval.
Závěsy lávek jsou tvořeny jednopramennými lany průměru 36 mm uzavřené konstrukce z pozinkovaných drátů s vnitřní protikorozní výplní, která jsou zakončena rektifikovatelnou sestavou vysokopevnostních tyčí, což umožnilo rychlé a přesné předepnutí konstrukce do požadovaného tvaru.
Montáž nosné konstrukce byla provedena osazením kompletních polí z montážní plochy do finální polohy jeřábem Liebherr LR1750 fy Hanyš. Jeřáb má úctyhodné parametry (max. nosnost: 750 t, max. vyložení: 136 m, max. výška zdvihu: 192 m). Opět bylo nutné řešit specifické prostředí staveniště. Pro zajištění dostatečné stability jeřábu na násypu z navážky (vysokopecní struska) byl proveden návrh vhodných sanačních opatření tak, aby maximální náklon jeřábu nepřesáhl zadanou limitní hodnotu.
Dále bylo nutné navrhnout vhodná sanační opatření pod skruží tvořící plochu pro odložení stabilizačního břemena jeřábu – „Superliftu“ tak, aby sedání základů této skruže nepřesáhlo definovanou hodnotu (20 mm) a aby byl celý prostor stabilitně vyhovující. Z hlediska návrhových požadavků bylo založení jeřábu zařazeno vzhledem k složitým a nestandardním IG poměrům a abnormálním rizikům v případě nerovnoměrného sedání nebo porušení stability do 3. geotechnické kategorie.
Na otázky odpovídá
Ing. Petr Nehasil
projektant
Mott MacDonald CZ, spol. s r.o.
Byl jste odpovědný za založení a spodní stavbu lávky. Jak se Vám spolupracovalo s tak mimořádnými osobnostmi, jako jsou Ing. Pleskot a Ing. Janata?
Realizovali jsme společně řadu projektů. Mně se s nimi spolupracuje výborně. A zřejmě jim se mnou také, protože pokračujeme a v současné době máme rozpracované projekty dalších dvou lávek. Jsem rád, že mohu být součástí jejich současného „lávkového období“.
Co byste na této realizaci označil za opravdové inženýrské umění?
Zhmotnit architektonickou představu funkčním a ekonomickým způsobem. Architekt načrtl představu lávky o dvou polích, se zcela originální proměnnou niveletou, zavěšených na společném středním pylonu, který musel svou tuhostí nezávisle podepřít obě pole lávky. Inženýrským uměním bylo i zakládání. Každé kopnutí do země bylo plné překvapení, neboť se jedná o oblast silně poznamenanou lidskou činností s vysokou vrstvou navážek a pozůstatků těžkého průmyslu. Montáž takovéto ocelové konstrukce je technické umění vždy.
Jaký nejzajímavější nález jste při zakládání vyvrtali?
Nálezy to nebyly zajímavé, ale spíše nepříjemné. Kusy oceli a taveniny pohřbené ve velkých hloubkách byly pro pilotážní stroj nevrtatelné. Bylo nutné reagovat okamžitě a upravovat návrh souběžně s probíhajícími pracemi.
Mezi zahájením projektových prací a získáním stavebního povolení uplynul rok, další rok trvala realizace stavby. A to v době covidu, války na Ukrajině, nedostatku materiálu a jeho vysokou cenou. Jak jste dosáhli těchto krátkých termínů?
Když je zájem, snaha a pozitivní přístup na všech úrovních přípravy a realizace, je možné překonat zažitou představu o nekonečných povolováních a realizaci staveb v České republice.
Lávka o délce 160 m a šířce 4,5 m stála 77 mil. Kč. Je to původně předpokládaná cena?
Cena odpovídá původním předpokladům. Lávka má luxusní ortotropní mostovku, složité zakládání a montáž, takže jednotková cena 106 000 Kč/m² za kompletní lávku včetně založení, všech zkoušek a ostatních souvisejících prací je určitě příznivá. Cena nezahrnuje přilehlou cyklostezku.
Jakých technických zajímavostí by si měl všimnout běžný uživatel?
Založení je pod zemí. Spodní stavba provedená podle záměru architekta je skrytá a nenápadná. Za pozornost určitě stojí kromě originálního tvaru nivelety detaily ocelové konstrukce, zejména kotvení závěsů, uzpůsobené pro jejich jednoduché a přesné předepnutí. Ty jsou dobře přístupné a viditelné.
Předání ceny
Fotogalerie
Více o stavbě
Číslo přihlášky: 08
- Lokalita
- Ostrava, Dolní Vítkovice
- Typ stavby
- Dopravní stavby
- Přihlašovatel
- Ing. Petr Nehasil (ČKAIT 0007140, IM00) – projektant, oblast Praha
- Projektant
- AP Atelier
- Zaměstanci
- Ing. arch. Josef Pleskot (ČKA 00118, A.0) – architektonický návrh
- Ing. arch. David Ambros – architektonický návrh
- Excon, a.s.
- Zaměstanci
- Ing. Vladimír Janata, CSc. (ČKAIT 0001044, IM00, IS00) – projektant
- Mott MacDonald CZ, spol. s r.o.
- Zaměstanci
- Michal Mandik, DiS. – projektant
- Spolupráce
- Excon, a.s.
- Zaměstanci
- Ing. Jakub Janečko – projektant
- Ing. Jiří Lahodný (ČKAIT 0013737, IM00) – projektant
- AP Atelier
- Zaměstanci
- Zdeněk Rudolf – architektonický návrh
- Zhotovitel
- FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby a.s.
- Excon, a.s.
- Stavebník
- Statutární město Ostrava
- Zahájení projektových prací
- leden 2021
- Vydání stavebního povolení
- leden 2022
- Počátek výstavby
- květen 2022
- Dokončení
- květen 2023
- Cena bez DPH
- 77 093 026 Kč
- Ocenění
- Stavba roku, Cena časopisu Stavebnictví, 2023
- Fotografie
- Excon, a.s.