Silniční galerie – Velký městský okruh Brno, úsek Žabovřeská, II. etapa
Cena Inženýrské komory
Stavba silniční galerie Žabovřeská v rámci velkého městského okruhu v Brně ukazuje, že spojením kvalitního inženýrského návrhu se zkušeným zhotovitelem lze vytvořit klidné odpočinkové místo uprostřed rušného městského prostředí. Realizace byla limitována příkrým skalním svahem Wilsonova lesa, frekventovanou silnicí I/42 a korytem řeky Svratky. Nový zelený komunikační most spojující brněnské městské části Žabovřesky, Pisárky a Jundrov hojně využívají pěší, cyklisté i maminky s kočárky.
Více o stavbě
Samotný návrh galerie byl inspirován obdobnými konstrukcemi, známými zejména z horských oblastí alpských zemí. Tento typ konstrukce umožňuje nejen zakrýt rušnou komunikaci, ale také chrání dopravu před padajícím kamením. Citlivý návrh parkové úpravy realizovaný na stropě galerie propojuje původní i nové pěší trasy. „Jednostranná“ část galerie je navržena tak, aby snižovala negativní účinky dopravy na okolní zástavbu. „Oboustranná“ galerie zabezpečuje nepřerušený biokoridor od Wilsonova lesa směrem k řece Svratce.
Dálnice jako místo městské rekreace
Návrh konstrukce silniční galerie se musel vyrovnat s velkým zatížením, a to jak skalního masivu Wilsonova lesa, tak i hmotností zásypu nutného pro překrytí tubusu tramvajového tunelu. To kladlo nemalé nároky na pilotové i plošné založení celého objektu silniční galerie. Zhotovitel se společně s projektantem musel vypořádat s logisticky komplikovaným prostředím výstavby již tak technicky náročné konstrukce. Silnice I/42 brněnského velkého městského okruhu (VMO) je vedena městskými částmi Žabovřesky a Pisárky na severovýchodě Brna. Zde je trasována úzkým hrdlem malebného údolí vymezeného strmými skalními svahy Wilsonova lesa a meandrem řeky Svratky.
Úsek VMO Žabovřeská byl v návrhu i v realizaci rozdělen do dvou etap. Silniční galerie byla součástí II. etapy. Tvoří ji železobetonová rámová konstrukce celkové délky 328 m. V jižní části směrem od Pisárek je vedena nad pravým jízdním pásem podél skály jako jednostranná v délce 247 m. Navazující oboustranná galerie na severu přemosťuje oba jízdní pásy v délce 80 m. Zde galerie plní funkci ekoduktu převádějícího pěší trasy přes vytíženou čtyřpruhovou silniční komunikaci. Šířkově galerie přemosťuje vždy dva jízdní pruhy pro každý směr podcházející komunikace.
Zakládání komplikovaly naplaveniny i skály
Výzvou pro zhotovitele a projektanty bylo vyřešit velmi složité základové poměry, kdy se proměnná úroveň skalního podloží prolínala s masivními nánosy říčních naplavenin. Neméně složité bylo vyřešit křížení inženýrských sítí, například ochranu šikmo vedené kmenové kanalizační stoky pod pilotovým základem oboustranné galerie. Betonáž masivní nosné konstrukce stropu galerie byla realizována z posuvné i pevné skruže vzájemně postupující proti sobě po jednotlivých dilatačních celcích. Na samotné stropní konstrukci byl proveden zásyp pro realizaci parkové úpravy celé oblasti a také základ pro lávku s vyhlídkou, která zajišťuje přístup k vyšším partiím parku Wilsonova lesa.
Celá konstrukce silniční galerie vytvoří s předchozí částí VMO Žabovřeská (I. etapa) kvalitní místo pro městskou rekreaci.
Hodnocení poroty
Ocenění bylo uděleno za realizaci kvalitního inženýrského díla, které jedinečným způsobem spojuje mostní, tunelovou a dopravní konstrukci do jednoho celku. Stavba představuje významný městotvorný prvek, jenž díky parkové úpravě na stropě silniční galerie plní i rekreační funkci.
Na otázky odpovídá
Ing. Miroslav Lipka
stavbyvedoucí
HOCHTIEF CZ
Proč se stavba jmenuje silniční galerie?
Pojmenování silniční galerie není námi samoúčelně použité. Jde o přesně definovaný typ konstrukce, který popisují i české normy pro projektování pozemních komunikací, mostů a objektů drah. Bylo zvažováno mnoho variantních řešení, ale nakonec byla zvolena inspirace obdobnými typy konstrukcí, kterými projíždíme při návštěvě alpských masivů. Obdobně jako v alpských zemích i na ulici Žabovřeské slouží především jako ochrana před padajícím kamením. Současně eliminuje šíření hluku z provozu do okolí.
Co byste na této stavbě označil jako stavařské umění?
V souvislosti s touto stavbou bych vyzdvihl dvě věci. Za prvé, z pohledu člověka, který žije v Brně nedaleko zde popisované stavby, je to její celková koncepce. Projektanti zde skloubili nejen funkčnost konstrukce silniční galerie pro dopravu, ale také její neocenitelnou přidanou hodnotu jako městotvorného prvku. V souvislosti s tím nemohu vynechat osvícenost investora, který tuto vybranou variantu podpořil. Za druhé, z pohledu stavbyvedoucího podílejícího se na stavbě silniční galerie, to byla vzájemná souhra zúčastněných firem. Na tak malém prostoru – „písečku“ – bylo nutno provést mnoho stavebních činností. Každá firma měla samozřejmě zájem svou vlastní část dokončit včas a co nejlépe. Naštěstí se tam sešla skupina stavařů, kteří své stavařské umění dobře zvládali a zároveň byli schopni se na mnoha věcech racionálně domluvit. Z mého úhlu pohledu je tedy stavařské umění z velké části domluva samotná!
Proč byla stavba zahájena až dva roky po vydání stavebního povolení?
U takto stavebně náročné akce je velice složité výběrové řízení, kdy se účastníci z řad zhotovitelských firem dotazují investora na nejasnosti v zadávací dokumentaci. Zde tomu nebylo jinak. Proto soutěž na dodavatele stavby trvala mnoho měsíců. To pak vyvrcholilo známou kauzou, kdy soutěž námitkami napadla slovenská firma Deštruktprojekt. A tím výběrové řízení prodloužila o další měsíce. To mělo za následek oddálení zahájení samotné stavby.
Galerie je vlastně parkem s velkými stromy, které rostou nad městským okruhem. Jak jste to stavebně řešili?
Již ve fázi návrhu stropní konstrukce galerie bylo uvažováno s parkovou úpravou s výsadbou stromů. Nejnáchylnějším prvkem pro poškození kořenovým systémem stromů je izolační souvrství stropní konstrukce. Vnik a průsak vody do stropní konstrukce by měl silně degradující účinek na konstrukci. Aby se eliminovalo poškození izolačního souvrství na co nejmenší možnou míru, je zde ochranná vrstva z geotextilie a 150 mm tlustá železobetonová deska. Až na této ochranné vrstvě byl proveden zásyp z hlíny, do kterého byly vysazeny stromy. Byly vybrány stromy s plochým kořenovým systémem.
Jaké to je procházet se po střeše dopravní stavby?
Běžný návštěvník si ani neuvědomí, že se prochází po konstrukci dopravní stavby a má pod sebou projíždějící auta. Až budou za několik let čerstvě vysazené stromy a keře v plné síle a zeleni, dojem oázy uprostřed města bude ještě více umocněn.
Jaký biokoridor zde vede?
Část silniční galerie je vyprojektována a postavena jako ekodukt, což je označení pro konstrukci pro převod zvěře přes liniovou překážku, která tak vytváří biokoridor. V našem případě je toto označení lehce zavádějící. Jsme v hustě obydlené městské aglomeraci. Biokoridorem je zde myšleno prodloužení stávající zeleně Wilsonova lesa směrem k zahrádkářské kolonii podél řeky Svratky. Podařilo se ozelenit část města, která by za normálních okolností byla jen otevřenou dopravní tepnou bez přidané hodnoty.
Co to pro Vás při realizaci stavby znamenalo?
Stavba byla pravidelně pod dohledem zástupce ekodozoru. Ten kontroloval, zda nám neunikají provozní kapaliny ze stavebních strojů a zda v průběhu prací nezasahujeme nebo nepoškozujeme stávající vzrostlou zeleň. Museli jsme přemístit cca 8 m dlouhý kmen doupného stromu, který slouží jako hnízdiště různých drobných živočichů, především vzácného hmyzu.
Jak složité bylo zakládání této stavby?
Založení silniční galerie bylo velkou výzvou. V místě budoucích základových konstrukcí byl proveden jen omezený průzkum, neboť zde vedla původní trasa silnice I/42 společně s tramvajovou tratí. Lokalita skrývala mnoho historických artefaktů stavebních činností naších předků, kteří se v místech stavby usazovali již v průběhu 15. století. Tyto překážky v podobě cihelných sklepů, kleneb a starých kanalizací byly v lepším případě odhaleny archeology těsně před zahájením prací. V horších případech jsme je objevili například při vrtání pilot. Projektanti byli velice nápomocni zhotoviteli při řešení technických překážek. Díky tomu, že se zde sešla vybraná společnost odborníků na slovo vzatých, bylo z pohledu realizátora o to jednodušší zkoordinovat a dokončit takto náročnou stavbu. Přes všechna prostorová úskalí a množství zúčastněných subdodavatelských subjektů, které bylo nutno řídit, musím hodnotit tuto stavební akci velice kladně.
Celková délka konstrukce je 328 m a stavba trvala 25 měsíců. Kdybych to zprůměrovala, pak by to znamenalo postavit 13 m za jeden měsíc. Co bylo na realizaci této stavby nejsložitější?
Největší překážkou byla příroda. A to v podobě zvětralého skalního masivu Wilsonova lesa, který ohrožoval nejen nás svou nestabilitou. Opady ostrého kamenní byly sice postupně víc a víc eliminovány systémem kotvení doplněného o ocelové sítě, ale i tak docházelo především po deštích k sesuvům o objemech mnoha metrů krychlových kamenné sutě. To nedělalo vrásky jen nám stavařům, ale také koordinátorům bezpečnosti práce. Další velkou komplikací byla prostorová omezenost úzkého hrdla mezi skalním masivem Wilsonova lesa, silně vytíženou silnicí I/42 a korytem řeky Svratky. Zde nebyl prostor na velké zařízení staveniště. Především uskladnění stavebního materiálu bylo plánováno systémem „just in time“. Materiál dorazil na stavbu v přesně daný čas a byl v co nejkratším možném termínu zabudován do konstrukce. Na logistiku byly kladeny velké nároky a bylo na všech zúčastněných, jak se vzájemně domluví.
Stavba se realizovala v krizových letech 2021 až 2024. Mělo to nějaký vliv na organizaci stavebních prací?
Naštěstí nemělo. Samozřejmě, prvotní panika z nárůstu cen stavebních materiálů byla značná. Kolegové z nákupního oddělení museli vyvinout enormní úsilí a najít nové zdroje pro dodávky strategických materiálů.
Předání ceny
Fotogalerie
Více o stavbě
Číslo přihlášky: 04
- Lokalita
- Brno, MČ Žabovřesky 610470, Pisárky 610208
- Typ stavby
- Mosty a inženýrské stavby
- Přihlašovatel
- Ing. Miroslav Lipka (ČKAIT 1006945, ID00, IG00) – stavbyvedoucí, oblast Brno
- Projektant
- PK OSSENDORF s.r.o.
- Zaměstanci
- Ing. Michal Zhoř (ČKAIT 1006336, ID00) – hlavní inženýr projektu
- Link projekt s.r.o.
- Zaměstanci
- Ing. Marta Řeřuchová (ČKAIT 1004912, IM00) – statické a konstrukřní řešení
- Ing. Kamil Řeřucha (ČKAIT 1004911, IM00) – statické a konstrukční řešení
- Zhotovitel
- HOCHTIEF CZ a. s.
- Zaměstanci
- Ing. Miroslav Lipka (ČKAIT 1006945, ID00, IG00) – stavbyvedoucí
- Stavebník
- Ředitelství silnic a dálnic ČR, Statutární město Brno
- Technický dozor
- SHP TS, s.r.o.
- Zaměstanci
- Ing. Branislav Čičmanec (ČKAIT 3000360, TM00)
- Zahájení projektových prací
- prosinec 2017
- Vydání stavebního povolení
- srpen 2019
- Počátek výstavby
- září 2021
- Dokončení
- listopad 2024
- Cena bez DPH
- 2 034 998 130 Kč
- Fotografie
- Petr Adámek




















