Most ev. č. 37937-3 v Blansku
Čestné uznání
Jedná se o stavbu, která propojuje novou a starou část města Blanska přes řeku Svitavu a přes železniční koridor. Na obou stranách mostu jsou okružní křižovatky a napojení na obousměrnou komunikací.
Více o stavbě
Dominantou celé stavby je hlavní nosný ocelový oblouk – „Langrův trám“ délky 77,6 m se dvěma estakádními poli před a za, navrženými z předpjatého betonu. Celková délka nosné konstrukce je 158,4 m. Výška mostu nad terénem je 9 m, výška oblouku od mostovky je 12 m. Most byl vysouván jako celek včetně oblouků i s částečně zabetonovanou vozovkou. Konstrukce vážila přibližně 1 000 tun. S ohledem na rozměry a předpolí mostovky 12 m byl výsuv poměrně složitou operací. Zajímavostí tohoto mostu je nejen jeho polohové umístění ale také fakt, že řidiči na něm budou muset překonat stoupání i klesání 8,33 %.
Hodnocení poroty
Ocenění bylo uděleno za technicky dokonalou stavbu mostu s dominantním hlavním nosným ocelovým obloukem. Tzv. „Langrův trám“ byl s vybetonovanou deskou umístěn na mostní pilíře výsuvem nad železniční tratí.
Na otázky odpovídá
Robert Škarecký
hlavní stavbyvedoucí
Metrostav DIZ s.r.o.
Jak moc je neobvyklé a nebezpečné takto prudké klesání a stoupání na mostě?
Podélný sklon je nyní na horní hranici normy, která stanovuje nejvyšší povolené stoupání či klesání. Při vhodných klimatických podmínkách je sjízdnost mostu bez komplikací. Pokud řidiči dodrží předpisy, není důvod se ničeho obávat. V zimním období je při jízdě po mostě nutná vyšší pozornost a opatrnost.
Co bylo nejzajímavější fází této stavby?
Nejzajímavější fází byl rozhodně vlastní výsuv mostu. Most se vysouval devět dní přes šest železničních kolejí a přes řeku Svitavu. Chodila se sem dívat spousta místních obyvatel, přestože byl výsuv realizován převážně v nočních hodinách.
Jak se vysouvá konstrukce o hmotnosti 1 000 tun?
Nejprve bylo nutné vybudovat mohutnou provizorní výsuvnou dráhu. Její konstrukce vážila téměř 400 tun. Na ní byl most nejprve smontován z prefabrikovaných dílců. V první fázi výsuvu, který byl realizován pomocí tlačné soupravy z mohutných pístnic za pomocí hydrauliky, most stoupal a pohyboval se po vozících na kolejnicích, umístěných na výsuvné dráze. Trajektorie výsuvu opisovala oblouk tak, abychom výškově překonali trolejové vedení železnice. V další fázi byl výsuv veden po kluzných ložiscích, kdy v jednom okamžiku za vrcholem oblouku začal most klesat do jeho cíle. Ve fázi, kdy most při výsuvu zahájil klesání, byl přibržďován dvojící masivních vrátků umístěných na výsuvné dráze.
Předání ceny
Fotogalerie
Více o stavbě
Číslo přihlášky: 31
- Lokalita
- Svitavská ulice, Blansko
- Typ stavby
- Dopravní stavby
- Přihlašovatel
- Robert Škarecký (ČKAIT 1006066, TD02) – hlavní stavbyvedoucí, oblast Brno
- Projektant
- PRIS spol. s r.o.
- Zaměstanci
- Ing. Martin Řehulka – vedoucí projektant
- Ing. Dalibor Diviš – odpovědný projektant
- OKF s.r.o.
- Zaměstanci
- Ing. Pavel Báča – projektant ocelové konstrukce
- Ing. Petr Brož – projektant ocelové konstrukce
- Zhotovitel
- Metrostav DIZ s.r.o.
- Zaměstanci
- Robert Škarecký (ČKAIT 1006066, TD02) – hlavní stavbyvedoucí
- Stavebník
- Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje, příspěvková organizace kraje
- Technický dozor
- Ing. Filip Řezník (ČKAIT 1007154, TD02, TV01, TV02)
- Zahájení projektových prací
- květen 2019
- Vydání stavebního povolení
- říjen 2020
- Počátek výstavby
- červenec 2021
- Dokončení
- duben 2023
- Cena bez DPH
- 265 196 152 Kč
- Ocenění
- Stavba Jihomoravského kraje, Dopravní a inženýrské stavby, 2023
- Fotografie
- Petr Adámek
















