Most ev. č. 37937-3 v Blansku

Most ev. č. 37937-3 v Blansku

Čestné uznání

Jedná se o stavbu, která propojuje novou a starou část města Blanska přes řeku Svitavu a přes železniční koridor. Na obou stranách mostu jsou okružní křižovatky a napojení na obousměrnou komunikací. Více informací »

Hodnocení poroty

Ocenění bylo uděleno za technicky dokonalou stavbu mostu s dominantním hlavním nosným ocelovým obloukem. Tzv. „Langrův trám“ byl s vybetonovanou deskou umístěn na mostní pilíře výsuvem nad železniční tratí.

Na otázky odpovídá

Robert Škarecký

Robert Škarecký

hlavní stavbyvedoucí

Metrostav DIZ s.r.o.

Jak moc je neobvyklé a nebezpečné takto prudké klesání a stoupání na mostě?

Podélný sklon je nyní na horní hranici normy, která stanovuje nejvyšší povolené stoupání či klesání. Při vhodných klimatických podmínkách je sjízdnost mostu bez komplikací. Pokud řidiči dodrží předpisy, není důvod se ničeho obávat. V zimním období je při jízdě po mostě nutná vyšší pozornost a opatrnost.

Co bylo nejzajímavější fází této stavby?

Nejzajímavější fází byl rozhodně vlastní výsuv mostu. Most se vysouval devět dní přes šest železničních kolejí a přes řeku Svitavu. Chodila se sem dívat spousta místních obyvatel, přestože byl výsuv realizován převážně v nočních hodinách.

Jak se vysouvá konstrukce o hmotnosti 1 000 tun?

Nejprve bylo nutné vybudovat mohutnou provizorní výsuvnou dráhu. Její konstrukce vážila téměř 400 tun. Na ní byl most nejprve smontován z prefabrikovaných dílců. V první fázi výsuvu, který byl realizován pomocí tlačné soupravy z mohutných pístnic za pomocí hydrauliky, most stoupal a pohyboval se po vozících na kolejnicích, umístěných na výsuvné dráze. Trajektorie výsuvu opisovala oblouk tak, abychom výškově překonali trolejové vedení železnice. V další fázi byl výsuv veden po kluzných ložiscích, kdy v jednom okamžiku za vrcholem oblouku začal most klesat do jeho cíle. Ve fázi, kdy most při výsuvu zahájil klesání, byl přibržďován dvojící masivních vrátků umístěných na výsuvné dráze.

Předání ceny

Přílohy

Číslo přihlášky: 31

Lokalita
Svitavská ulice, Blansko
Typ stavby
Dopravní stavby
Přihlašovatel
Robert Škarecký (ČKAIT 1006066, TD02) – hlavní stavbyvedoucí, oblast Brno
Projektant
PRIS spol. s r.o.
Zaměstanci
Ing. Martin Řehulka – vedoucí projektant
Ing. Dalibor Diviš – odpovědný projektant
OKF s.r.o.
Zaměstanci
Ing. Pavel Báča – projektant ocelové konstrukce
Ing. Petr Brož – projektant ocelové konstrukce
Zhotovitel
Metrostav DIZ s.r.o.
Zaměstanci
Robert Škarecký (ČKAIT 1006066, TD02) – hlavní stavbyvedoucí
Stavebník
Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje, příspěvková organizace kraje
Technický dozor
Ing. Filip Řezník (ČKAIT 1007154, TD02, TV01, TV02)
Zahájení projektových prací
květen 2019
Vydání stavebního povolení
říjen 2020
Počátek výstavby
červenec 2021
Dokončení
duben 2023
Cena bez DPH
265 196 152 Kč
Ocenění
Stavba Jihomoravského kraje, Dopravní a inženýrské stavby, 2023
Fotografie
Petr Adámek