Cyklostezka a lávka přes Bečvu
Čestné uznání
V korytě říční nivy v katastru obcí Ústí a Černotín v Olomouckém kraji se podařilo vybudovat za velmi příznivou cenu vzhledově i funkčně zdařilou dopravní infrastrukturu, která je součástí významné „Cyklotrasy č. 50 – Cyklostezka Bečva“. Přes řeku Bečvu převádí cyklostezku štíhlá prefabrikovaná lávka, která slouží nejen cyklistům, ale i chodcům, a přitom nebrání výhledům do krajiny.
Více o stavbě
Cyklistickou komunikaci podél Bečvy tvoří několik větví o celkové délce 3,01 km, přičemž lávka přes řeku má celkovou délku 145,5 m a šířku nosné konstrukce 5,35 m. Rozpětí vysuté lávky je 15,8 + 105,0 + 15,8 m. Převážná část nové sítě je tvořena stezkami pro cyklisty s povoleným vstupem chodců. Cyklostezka Bečva je navržena jako páteřní a má šíři 4 m (osy A, C1, C2). Propojení podél Hluzovského potoka do Černotína (osa D) a do Ústí (osa E) mají šíři 3 m. Jediným úsekem, po kterém se cyklisté pohybují v režimu cyklotrasy, je účelová komunikace (osa B) délky 392 m v územně stísněných podmínkách mezi železniční drahou a řekou Bečva. Lávka má tři mostní pole. Mostovku tvoří betonové prefabrikované segmenty zavěšené prostřednictvím ocelových táhel na hlavní nosná lana. Nosná lana jsou podepřena pylony tvaru „V“ a ukotvena do kotevních bloků, které jsou součástí krajních opěr.
Parametry lávky
- délka přemostění 135,3 m
- délka mostu 145,8 m
- délka nosné konstrukce 137,7 m
- rozpětí 15,75+105,00+15,75 m
- šířka mezi zábradlími 3,50 m
- šířka mostu 5,24 m
- výška mostu 5,60 m
- stavební výška 0,40 m
- plocha nosné konstrukce: 721,5 m2
Na otázky odpovídá
Ing. Arnold Rozehnal
hlavní stavbyvedoucí
EUROVIA CZ a.s.
Co bylo na realizaci této lávky a navazujících cyklistických komunikací nejtěžší? Proč realizace trvala téměř tři roky?
Stavba lávky byla technicky náročná a byla to výzva pro celý tým stavby. Stavbu cyklostezky bylo nutné koordinovat se souběžnou probíhající stavbou „Revitalizace toku Bečvy“. Následkem povodňového stavu na řece Bečvě bylo v průběhu stavby staveniště cyklostezky a lávky několikrát zaplaveno a nebylo možné několik měsíců pracovat. Navíc i když právě nepršelo, byla zde vysoká hladina spodní vody a podmínky pro založení lávky byly složité. Základové poměry byly krajně nepříznivé a bylo nutné upravit projektovou dokumentaci založení lávky.
Můžete uvést průměrnou jednotkovou cenu za realizaci lávky a jednotkovou cenu za cyklistické komunikace? Můžete to porovnat s jinými obdobnými typy staveb?
Cena cyklostezky o délce 3,01 km činila zhruba 25,5 mil. Kč bez DPH, tedy cca 2 500 Kč/m². Lávka o délce 146 m stála zhruba 62,3 mil. Kč bez DPH, tedy cca 80,4 tis. Kč/m². To je, myslím i přes všechny technické obtíže, velmi příznivá jednotková cena, která odpovídá běžným cenovým ukazatelům.
Předání ceny
Fotogalerie
Více o stavbě
Číslo přihlášky: 68
- Lokalita
- k. ú. Černotín, k. ú. Ústí
- Typ stavby
- Dopravní stavby
- Přihlašovatel
- Ing. Arnold Rozehnal (ČKAIT 1201732, ID00) – hlavní stavbyvedoucí, oblast Olomouc
- Projektant
- Stráský, Hustý a partneři s.r.o.
- Zaměstanci
- Prof. Ing. Jiří Stráský, DSc.
- Atelis
- Zaměstanci
- Ing. Linda Smítalová
- Zhotovitel
- Společnost Cyklostezka Bečva - EUROVIA - KKS (EUROVIA CZ a.s. + KKS, spol. s r.o.)
- Zaměstanci
- Ing. Arnold Rozehnal (ČKAIT 1201732, ID00) – hlavní stavbyvedoucí
- Stavebník
- Mikroregion Hranicko
- Technický dozor
- LAVI ENGINEERING, spol. s.r.o.
- Zaměstanci
- Jan Blinka
- Zahájení projektových prací
- duben 2017
- Vydání stavebního povolení
- duben 2018
- Počátek výstavby
- srpen 2020
- Dokončení
- červen 2023
- Cena bez DPH
- 87 802 091 Kč
- Ocenění
- Stavba roku Olomouckého kraje, Čestné uznání, 2024
- Fotografie
- Stráský, Hustý a partneři s.r.o.
















