Velký městský okruh Brno, úsek Žabovřeská
Cena Inženýrské komory
Velký městský okruh Brno I/42 (VMO) bude po svém kompletním dobudování v délce 20 km nejdůležitějším prvkem silniční části dopravního systému města Brna. Má odstranit neúnosnou dopravní zátěž řady hlavních ulic. Nebude-li okruh realizován, doprava ve městě v horizontu několika let zcela zkolabuje. Porota ocenila kvalitu řešení i provedení této urbanisticky i dopravně významné stavby.
Více o stavbě
Přestavba části západního segmentu velkého městského okruhu Brno odklání tramvaj do tunelu pod Wilsonovým lesem a vytváří prostor pro čtyři jízdní pruhy silnice I/42. Přesypaná část propojí Wilsonův les, Žabovřesky a Masarykovu čtvrť s plánovanými sportovišti u řeky Svratky na tzv. Žabovřeských loukách. Zároveň v rámci stavby vzniknou trasy pro pěší a cyklisty a dvě lávky přes silnici a tramvajovou trať, jedna v Pisárkách a jedna v Žabovřeskách. Součástí stavby je i kompletní rekonstrukce kaple Sv. Antonína Paduánského u jižního portálu tunelu.
Úsek severozápadní části VMO v Brně (VMO I/42) o délce 1,8 km nahrazuje původní dvoupruhové uspořádání mezi mimoúrovňovými křižovatkami Hlinky a Kníničská, kde každodenně vznikaly dopravní komplikace. Jednalo se o poslední nekapacitní úsek v celém severozápadním segmentu VMO. V části Žabovřeská I prochází VMO jedním z nejsložitějších úseků na celé trase. Od mimoúrovňové křižovatky Hlinky vede úzkým hrdlem údolí řeky Svratky, je sevřený mezi samotné koryto řeky a strmé svahy Wilsonova lesa.
Zhruba v polovině úseku pak trasa přechází do široké údolní nivy podél území Žabovřeských luk, řeka i les se zde od komunikace odklání. Obtížnou průchodnost komunikace stísněným územím zvyšuje přítomnost souběžného vedení segregované tramvajové trati a podzemních vedení kmenových stok kanalizačního systému města Brna. V území tedy dochází ke vzájemnému střetu souběžně vedené infrastruktury (komunikace, tramvajová trať‘, kmenové stoky) s přírodními prvky jako je řeka Svratka, Wilsonův les, Žabovřeské louky. S ohledem na výše uvedené byla stavba předmětem poměrně složitého procesu posouzení jejího vlivu na životní prostředí, ve kterém byla zkoumána zhruba desítka variant.
Nakonec byla vybrána varianta, která zahrnovala tyto hlavní objekty – tramvajový tunel délky 500 m, silniční galerii délky 247 m, ekodukt délky 80 m, dvě lávky pro pěší a samotnou silnici I/42 v uspořádání děleného čtyřpruhu délky 1,8 km. Tato varianta byla následně předmětem přípravy, povolení stavby a nyní probíhající realizace.
Fotogalerie
Více o stavbě
Číslo přihlášky: 05
- Typ stavby
- Dopravní stavby
- Přihlašovatel
- Ing. David Berger (1004726, ID00) – hlavní projektant, oblast Brno
- Projektant
- PK OSSENDORF, s.r.o.
- Zaměstanci
- Ing. David Berger (1004726, ID00) – hlavní projektant
- Ing. Michal Zhoř (1006336, ID00)
- Ing. Marta Řeřuchová (1004912, IM00)
- Dopravoprojekt Brno a.s.
- Zaměstanci
- Ing. Pavel Müller (1002386, ID00)
- Ing. Jiří Šťastný
- VIAPONT s.r.o.
- Zaměstanci
- Ing Martin Drnec (104498, IM00)
- Amber Engeneering
- Zaměstanci
- Ing. Jan Rožek (1004536, IG00)
- Ing. Jiří Rožek (1000792, IV00)
- Spolupráce
- Ing. arch. Jindřich Kaněk – architektonické řešení
- Zhotovitel
- Imos Brno a.s.
- STRABAG a.s.
- Ing. Dušan Petrla (1004156, ID00) – hlavní stavbyvedoucí
- Hochtief CZ a.s.
- Subterra a.s.
- Eurovia a.s.
- Zaměstanci
- Ing. Leoš Pokorný (1002786, ID00) – hlavní stavbyvedoucí
- Stavebník
- Ředitelství silnic a dálnic ČR, Statutární město Brno
- Technický dozor
- INFRAM a.s.
- Zaměstanci
- Ing. Petr Suchánek (1006159, ID00, TM00)
- Zahájení projektových prací
- červenec 2009
- Vydání stavebního povolení
- I. etapa – 2018, II. etapa – 2019
- Dokončení
- I. etapa – 2021, II. etapa – 2024
- Cena bez DPH
- 2 451 000 000 Kč